Nøkkelinfo

Listepris 399 900 kr
Pris testbil 399 900 kr
Effekt 160 hk (118 kw) @ 6500 rpm
Dreiemoment 190 NM @ 4500 rpm
Slagvolum 1859 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 9.7 s.
Toppfart 212 km/t
Forbruk (blandet) 0.87 l/mil
Drivhjul foran
Girkasse manuell
Antall gir 6
Drivstoff bensin
Kapasitet 70 l.
Lengde 4660 mm.
Bredde 1828 mm.
Høyde 70 mm.
Vekt 1555 kg.
Seter 5
Antall airbags 70
Hodestøtter 5
ABS Ja
Garanti 3 år

Det første som slår deg når du ser Alfa 159 er hvor stilig bilen ser ut. Vi er vant til agressive og sporty linjer fra Alfa Romeo, og 159 er intet unntak. Biltesten.no har tatt med 159 1.9 JTS ut på test!

Alfa Romeo 159

159 er etterfølgeren til 156, og som vanlig har bilen vokst endel i forhold til utgående modell. Alfa 159 er en nå relativt stor bil, 4.660mm lang og 1.828mm bred og nærmer seg storebror 166 i størrelse. 159 er større enn både BMW 3-serie og Mercedes C-klasse som er naturlige biler å sammenligne med. Vår testbil var en 1.9JTS som er den rimeligste bensinmotoren. Motoren yter 160hk og bilen koster fra kr. 399.900,-.

Plass & komfort

Alfa 159 har et blikkfangende design og det sportslige preget man ser på utsiden går igjen i interiøret. Bilen har runde, sportslige instrumentpanel i midtkonsollen som gir oversikt over drivstoff og temperatur på motor og olje og er med på å gi et sportslig inntrykk. Nøkkelen i 159 settes inn i ett spor i dasbhoardet og motoren startes ved å trykke på en knapp. Vi sitter svært godt bak rattet på 159 og setene gir god støtte der det trengs. I baksetene sitter to voksne greit, selvom det kan bli litt lite benplass. Aircondition anlegget har to egne luftuttak til baksetepassasjerene. Støy fra vei og motor er godt isolert i 159'en, takket være økt tykkelse på vinduene som er opp til 5 mm tykke. Det er godt med oppbeveringsmuligheter i 159 - faktisk hele 14 oppbevaringsrom på tilsammen 13liter. Bagasjerommet er også stort; med et volum på 405l. Bi-xenon hovedlykter sørger for kraftig langlys. Når det kommer til sikkerhet har Alfa 159 elektronisk stabilitetsprogram som Alfa Romeo kaller for VDC - Vehicle Dynamic Control. MSR systemet hindrer hjulene fra å låse seg når man skifter gir på overflate med dårlig veigrep. ABS bremser med elektronisk bremsekraftforddeling (EBD) er også på plass. 7 kollisjonsputer er standard, med blant annet kollisjonsputer for sjåfærens knær - dette kan også monteres som ekstrautstyr på passasjersiden.

Motor & kjøreegenskaper

159 er tilgjegnelig med både bensin og dieselmotorer, fra en 1.9l JTS bensinmotor som yter 160 hk (som er den som sitter i vår testbil) opp til en 3.6l V6 bensinmotor. På dieselfroten begynner motoriseringen med en 1.9l som yter 129hk/280Nm opp til en 2.4l som yter 200hk og hele 400Nm. Motoren i vår testbil passer bilen godt og vi har egentlig nok av krefter i alle trafikksituasjoner. Det hadde selvsagt vært moro å ha 3.2l V6 motoren under panseret, men vi savner egentlig ikke mer krefter. De 160 hestekreftene jobber sammen ved 6.500 omdreininger og maksimalt dreiemoment på 190Nm er på plass ved 4.500 o/min. 0-100km/t gjøres unna på 9,7 sekunder og snittforbruket er oppgitt til 0,87l/mil. Girkassen er en 6-trinns manuell girkasse. Girkassen er presis, har korte sjaltebevegelser og oppleves som svært god. 159 er også tilgjengelig med en selespeed girkasse, som er Alfa Romeos automatgirkasse som også kan sjaltes manuelt. 159 chassiset er relativt stivt noe som fører til gode kjøreegenskaper og et godt veigrep. Styringen er god og presis. Bremsene er også svært gode - fra 100km/t kan man stoppe bilen på bare 36 meter - noe som ligger på topp i segmentet. 159 er også tilgejngelig med Q4 - som er Alfa Romeos navn på firhjulsdrift.

Pris & konkurrenter

Alfa Romeo 159JTS koster fra kr. 399.900,-, og er da godt utstyrt sammenligned med konkurrentene. Av aktuelle alterntativ har vi:

  • BMW 320i har en 2.0l motor som yter 150hk.
  • Audi A4 1.8t har en 163hk motor under panseret og plasserer prismessig rundt 400.000,-. Alfa Romeo 159's sterkeste kort er designet og det at den skiller seg ut - bilen ser rett og slett utrolig bra ut. Når den samtidig er god å kjøre og leveres med høyt utstyrsnivå og 3-års nybilgaranti blir den absolutt å regne med i dette selskapet.