Nøkkelinfo

Listepris 454 900 kr
Pris testbil 454 900 kr
Effekt 150 hk (110 kw) @ 4000 rpm
Dreiemoment 305 NM @ 2000 rpm
Slagvolum 1910 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 10.5 s.
Toppfart 192 km/t
Forbruk (blandet) 0.71 l/mil
Drivhjul 4x4
Girkasse manuell
Antall gir 6
Drivstoff diesel
Kapasitet 50 l.
Lengde 4450 mm.
Bredde 1770 mm.
Høyde 50 mm.
Vekt 1585 kg.
Bagasjeromsstørrelse 360 l.
Seter 5
Antall airbags 50
Hodestøtter 5
ABS Ja
Garanti 3 år

Alfa Romeo Crosswagon er en bil som minner om Volvo XC70 og Audi Allroad, det er en stasjonsvogn med høy bakkeklaring og firhjulstrekk. Vi har tatt med den italienske light-suven ut på test.

Alfa Romeo Crosswagon

Alfa Romeoen er imidlertid noe mindre (og rimeligere) enn konkurrentene fra Volvo og Audi. Crosswagon har i tillegg til den økte bakkeklaringen fått et røffere preg enn ordinære Alfa Romoe modeller ved hjelp av beskyttende skliplater foran og bak i aluminium, aluminiumsdekkede sidekanaler og iøyenfallende tak-rails. Alfa Romeo Crosswagon med 1.9l JTD dieselmotor som yter 150hk / 305Nm koster fra kr. 454.900,-, og det er en godt utstyrt versjon, vår testbil er uten ekstrautstyr.

Plass & komfort

Interiøret i Crosswagon er som vi kjenner det fra Alfa Romeo, sportslig innredet med runde, analoge instrumenter. Vi finner oss godt til rette bak rattet og sitter godt i setene som gir svært god støtte. Vi sitter altså godt i forsetene, men baksetene i Crosswagon er i trangeste laget. Her merker man at Crosswagon tross alt ikke er lengre enn 444 cm, barn sitter imidlertid greit i baksetene på Crosswagon. Bagasjerommet rommer 360l, og baksetene kan legges ned dersom man trenger ytterligere bagasjeromsplass - 1160l får du da plass til. Sikkerheten i Crosswagon er ivaretatt med seks kollisjonsputer, 3-punkt sikkerhetsseler for samtlige passasjerer, ISO-FIX festeanordning for barneseter, brannhemmende system (FPS).

Motor & kjøreegenskaper

Crosswagon leveres med en 1.9l turbo dieselmotor som yter 150hk ved . Vår testbil hadde en 6-trinns manuell girkasse som matcher motoren bra. Øvelsen 0-100km/t gjøres unna på 10,5 sekunder og toppfarten er oppgitt til 192km/t. Drivstofforbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,71l/mil. De sportslige kjøreegenskapene vi kjenner fra Alfa Romeo er også på plass i Crosswagon. 4WD system med tre differensialer sikrer at drivkreftene til en hver tid fordeles til det hjulparet som gir Crosswagon de beste kjøreegenskapene. Firhjulsdriften fungerer godt og Crosswagon er en bil som passer på norske vinterveier. ABS bremser med elektronisk bremsekraft fordeler (EBD) er standard, det samme er VDC som er Alfa Romeos verjson av elektronisk stabilitetsprogram (ESP. Elektronisk bremskraftfordeling BAS – panikkbremsesystem, samt MSR (Motor Schleppmoment Regelung) som sørger for å senke dreiemomentet ved nedgiring, slik at hjulene ikke låser seg er også på listen over standardutstyr.

Pris & konkurrenter

Crosswagon koster 454.900,-, og er da velutstyrt - vår bil var helt uten ekstrautstyr. Det er få biler som konkurrerer direkte med Crosswagon, med dieselmotor, firhjulstrekk og SUV light egenskaper.

  • Volvo XC70 med D5 dieselmotor som yter 163hk koster ca. 50.000 mer enn Crosswagon, men du må ut med endel ekstra for å oppnå samme utstyrsnivå som på Alfa Romeoen.
  • Honda CR-V er en heldyrket SUV og blir en litt annen bil enn Crosswagon, med 140hk dieselmotor og utstyrsnivå Executive som bla. inkluderer navigasjon, aircondition og soltak koster denne fra kr. 454.950,-. Crosswagon skiller seg ut med et sportslig design og kjøreegenskaper, samtidig som den er en god bil å kjøre til hytta på fjellet med.