Nøkkelinfo

Listepris 427 500 kr
Pris testbil 427 500 kr
Effekt 166 hk (122 kw) @ 6400 rpm
Dreiemoment 206 NM @ 3500 rpm
Slagvolum 1970 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 8.7 s.
Toppfart 216 km/t
Forbruk (blandet) 0.87 l/mil
Drivhjul foran
Girkasse manuell
Antall gir 6
Drivstoff bensin
Lengde 4489 mm.
Bredde 1763 mm.
Høyde mm.
Vekt 1395 kg.
Bagasjeromsstørrelse 320 l.
Seter 5
Antall airbags
Hodestøtter 5
ABS Ja
Garanti 3 år

Bare navnet Alfa Romeo GT gir visse forventninger, både med tanke på design og kjøreegenskaper. Biltesten.no har tatt med den italienske bilen ut på norske veier.

Alfa Romeo GT

Førsteinntrykket når vi ser Alfa Romeo GT er at den ihvertfall innfrir designmessig. Bertone Style Center har designet GT'en som kombinerer de klassiske Alfa Romeo linjene med et moderne og aggressivt design. Vår testbil er grunnutgaven av Alfa Romeo GT, en 2.0l JTS som yter 165hk og prislappen begynner på 425.700,-.

Plass & komfort

Det sportslige eksteriøret finner vi igjen inne i kupeen. Lekre seter i lyst skinn med god sidestøtte, sportslig instrumentpanel og diskret bakgrunnsbelysning gir et ekslusivt inntrykk. Det er ikke bare pent å se på, vi sitter også godt bak rattet på Alfa Romeo GT. Rattet som er justerbart i lengderetningen og sikrer at man finner en god kjørestilling. Baksetene er behagelig for to voksne personer, tre blir i trangeste laget. GT er lav, og sportslig satt opp uten at dette har gått helt på bekostning av komforten. Støy og fjæringskomfort er som forventet, og i en bil som Alfa Romeo GT er det greit å høre motorlyden.

Et BOSE stereoanlegg, som leverer god lyd, er standard på GT. I bagasjerommet får du plass til 320l, baksetene kan deles og felles ned 60/40 dersom man trenger mer bagasjeplass.

Motor & kjøreegenskaper

Motoren som sitter i vår testbil er en 2.0l som yter 165hk ved 6.400 omdreininger, maksimalt dreiemoment er på 206Nm som er på pass ved 3.250 omdreininger. Motoren liker seg på høye turtall, og du må over 3.000 omdreininger før den sparker fra. 0-100km/t gjøres unna på 8,7 sekunder og toppfarten er oppgitt til 216 km/t. Dømmer man etter bilens utseende hadde vi ventet bedre ytelser, men så leveres jo også bilen med kraftigere motorer enn den som er i vår testbil. Motoren i vår testbil leverer imdlertid nok av krefter til at det blir moro bak rattet på Alfa Romeo GT, spesielt på svingete veier kommer bilen til sin rett. Elektronisk stabilitetsprogram (ESP, kalles VDC av Alfa Romeo) samt antispinn (ASR) er standard på GT. Alfa Romeo er kjent for kraftfulle bremser, og GT er utstyrt med ventilerte skivebremser foran og solide skivebremser bak. ABS med elektronisk bremsekraftfordeling, samt panikkbremsesystem er standrd. Det er også MSR (Motor Schleppmoment Regelung) som automatisk senker dreiemomentet ved nedgiring, slik at hjulene ikke låser seg.

Pris & konkurrenter

Vår testbil er grunnutgaven av Alfa Romeo GT, en 2.0l JTS som yter 165hk og prislappen begynner på 425.700,-. Av alternativer til Alfa Romeo GT kan nevnes:

  • Mazda RX-8, begynner på 460.000,- med 192hk motor. 
  • Audi TT Coupe, med 1.8l motor som yter 225hk koster fra kr. 586.100,-.
  • BMW 330 Coupe er en annen konkurrent, om ikke like sportslig i design har den en 3.0l motor som leverer 231hk, prislappen begynner på 606.000,-. Alfa Romeo GT får pluss for image og design, prisen er også konkurransedyktig.