Nøkkelinfo

Listepris 148 600 kr
Pris testbil 148 600 kr
Effekt 68 hk (50 kw) @ 6000 rpm
Dreiemoment 93 NM @ 3600 rpm
Slagvolum 998 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 13.7 s.
Toppfart 157 km/t
Forbruk by 0.55 l/mil
Forbruk landevei 0.41 l/mil
Forbruk (blandet) 0.46 l/mil
Drivhjul foran
Girkasse manuell
Antall gir 5
Drivstoff bensin
Kapasitet 35 l.
Lengde 3435 mm.
Bredde 1630 mm.
Høyde 35 mm.
Vekt 800 kg.
Bagasjeromsstørrelse 200 l.
Seter 4
Antall airbags 35
Hodestøtter 4
ABS Ja
Garanti 3 år

Citroen C1 er utviklet i et samarbeid mellom PSA-Gruppen, som består av Peugeot og Citroen, og Toyota. Alle tre har laget hver sin modell av bilen Citroen C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo. Vi har tatt med oss Citroen C1 SX ut på test!

Citroen C1

Samtlige produseres på samme fabrikk i Tsjekkia og de deler det meste av komponenter, med unntak av noen eksteriør og interiør detaljer. Konfigureringen med tanke på motor/dør og gir-kombinasjon varierer også noe. Citroen C1 er tilgjengelig i både 3-dørs og 5-dørs utgave. Vår testbil denne gang var en Citroen C1 1.0i SX og koster fra kr. 149.000,-. Utstyrsnivå SX har blant annet manuelt klimaanlegg, elektriskevindusheiser, sidekollisjonsputer, turteller og radio/cd-spiller som standard.

Plass & komfort

Det friske designet fra utsiden går også igjen i interiøret i Citroen C1. Turtelleren er i et lite display som stikker opp på siden av speedmoteret. Klimaanlegget styres med to spaker på siden av midtkonsollen. Ellers er radio/cd-spilleren utstyrt med en jack-inngang slik at man kan koble til en mp3 spiller. CD-spilleren leser også mp3 filer. Det er godt med oppbevaringsrom i C1, og koppeholdere mangler det heller ikke. Vi sitter godt bak rattet på Citroen C1, også baksetene har greit med plass tatt i betraktning at bilen kun er 343 cm lang. C1 er kun registrert for fire personer. Bagasjerommet i C1 har greit med plass - 200l opp til øverst på seteryggen, trenger du mer plass kan denne utvides ved å legge ned baksetene delvis eller helt - med nedfelte bakseter rommer bagasjerommet 751l. C1 leveres uten setevarme som standard, og kan heller ikke leveres med dette. Både støy fra dekk og motor slipper inn i kupeen i C1, men dette er ikke verre en snittet for biler i denne klassen. Sikkerhetsmessig stiller C1 med 6-kollisjonsputer og ABS bremser med EBD. C1 er ikke tilgjengelig med antispinn eller elektronisk stabilitetsprogram (ESP), noe som må sies å være et minus. Citroen C1 har fått 4 stjerner i EuroNCAP sikkerhetstest.

Motor & kjøreegenskaper

Citroen C1 er en liten bil og designernes tanke er nok at denne bilen skal brukes mest i byen, men vi tok alikevel med oss C1 på langtur, og bilen overrasket positivt på landeveien. Bilen ligger stabilt også på motorveien og har en god styrefølelse. Eneste minus i så måte er støy fra motoren, skal man dømme etter motorlyden høres C1 faktisk veldig kraftig motorisert ut. Motorstøyen skyldes nok at motoren kun har tre sylindre. 1 liters motoren yter 68hk og maksimalt dreiemoment er på 93Nm. 0-100km/t gjøres unna på 13,7 sekunder. Med en egenvekt på knappe 800 kilo blir heller ikke drivstofforbruket avskrekkende, C1 har et snittforbruk på hyggelige 0,46l/mil ved blandet kjøring. Kjørreegenskapene på Citroen C1 var som nevnt overraskende gode, C1 klarte seg godt på vinterføre på landeveien og i byen der den virkelig hører hjemme er den svært god å kjøre. Lukeparkeringer er enkle, man hemmes bare litt av C-stolpene med tanke på sikten bakover. C1 er utstyrt med en manuell girkasse, og kan kun leveres med denne. Girkassen fungerer godt, men kan oppleves som litt upresis.

Pris & konkurrenter

Citroen C1 koster fra kr. 130.700, i SX utgaven som er endel bedre utstyrt - og er den vi har testet, koster bilen fra kr. 148.600,-. Av aktuelle konkurrenter til C1 har vi

  • Peugeot 107, i bunn og grunn samme bil levert fra Peugeot, 107 med tilsvarende utstyr som C1 SX koster fra kr. 146.000,-.
  • Toyota Aygo+, også dette samme bil levert fra Toyota. Aygo+ har ekstra kollisjonsputer, samt ekstra høyttalere bak og med manuelt klimaanlegg koster denne fra kr. 152.00,-.

Citroen C1 er en svært rimelig bil, som er overraskende morsom å kjøre, har gode kjøreegenskaper, sprekt design og et svært behagelig drivstofforbruk.