Nøkkelinfo

Listepris 214 600 kr
Pris testbil 214 600 kr
Effekt 73 hk (54 kw) @ 5400 rpm
Dreiemoment 118 NM @ 3300 rpm
Slagvolum 1360 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 13.9 s.
Toppfart 160 km/t
Forbruk by 0.68 l/mil
Drivhjul foran
Girkasse manuell
Antall gir 5
Drivstoff bensin
Kapasitet 47 l.
Lengde 3934 mm.
Bredde 1700 mm.
Høyde 47 mm.
Vekt 1136 kg.
Bagasjeromsstørrelse 266 l.
Seter 4
Antall airbags 47
Hodestøtter 4
ABS Ja
Garanti 3 år

Citroen har lenge vært kjent for noe anomyme biler. C3 Pluriel snur helt rundt på dette. Bilen har en pen front og langsgående linjer og buer. Takbuene er i kontrastfarge med resten av bilen. Vår bil kom med en mintgrønn farge som tiltrekker seg publikums oppmerksomhet –spenstig! Men når en tar taket av en personbil får en ofte dårligere kjøreegenskaper. Dette ville vi undersøke og Citroen har fått bukt med. Vi tok med nyskapningen ut på norske sommerveier for en prøvetur.

Citroen C3 Pluriel

Citroens spennende lille nykommer ble lansert på det norske markedet rett før sommeren. Bilen er veldig ulikt alt annet vi har sett på veien, og representerer et helt nytt konsept. Bilen kan forandres slik at en har seks "forskjellige biler" ved hjelp av noen håndgrep. Citroen C3 Pluriel deler plattform med tvillingsøster Citroen C3 og har mange av de samme egenskapene i tillegg til alle cabriolet løsningene. Vår testbil var en Citroen C3 Pluriel 1.4i, motoren yter 75 hk og prisen begynner på kr. 214.600,-.

Plass & komfort

Pluriel er fransk og blir oversatt til norsk som mangfold. Det kan en trygt si bilen er. Den billige fireseters cabrioleten kan omgjøres til følgende varianter:

  • C3 Pluriel Personbil; Tekstiltaket har flere isolerende lag og tåler snø, kulde og regn.
  • C3 Pluriel åpen personbil; En tar ned alle fire sidevinduer. Mye luft kommer inn, da det ikke finnes noen B-stolpe. Man vrir på en bryter over og taket går nedover trinnvis. En får åpent tak. På denne måten forvandles en personbil til en åpen bil for fire passasjerer.
  • C3 Pluriel Cabriolet; Man vipper tak og bakvindu ned i bagasjerommet, og får en enda mer luftig følelse.
  • C3 Pluriel Spider; Man løfter av bøylene over sidevinduene. Hver veier 12 kg så her kan en få trent seg litt. Bøylene kan vanskelig tas med og begynner det å regne under turen får en seg en naturlig dusj. Bilen tar seg godt ut som Spider.
  • C3 Pluriel Pick-Up; En slår frem baksetene og legger bagasjelokket bakover. Bilen fungerer som en pick-up og kan frakte gjenstander på planet. Skal du følge loven må du ha en ekstra skilt siden det orginale er skjult. Pluriel blir lagt merke til i trafikken med sine spesielle farger og uvanlig kinderegg fasong. Med en lenge på 393 cm og bredde på 170 cm sier det seg selv at bilen ikke har alt for god plass. Fører og tre passasjerer sitter imidlertidig relativt greit. Førerplassen i Citroen C3 Pluriel er identisk med førerplassen i Citroen C3. Instrumentene er oversiktelige og tydelige, hastigheten blir vist digitalt - en ulempe fordi man må ta øynene av veien for å registrere hvor fort man faktisk kjører, en kan ikke se speedometernålen bevege seg i utsiden av synsfeltet. Knapper og betjeningshendler sitter innenfor førers rekkevidde. Kvalitetsfølelsen er ikke på høye med de tyske bilene, men er med på å gi bilen litt særpreg. Som 4-seters personbil har C3 Pluriel et bagasjerom på 266 liter, feller du ned baksetet rommer bagasjerommet hele 1310 liter. Bagasjerommet kan nås via to luker bak, den øverste luken kan åpnes der det er liten plass og om man bare skal ha noe lite ut av bagasjerommet, skal man ta større gjenstander inn/ut av bagasjerommet kan man legge ned den nederste bagasjeromsluken og lette innlastingsjobben.

Motor & kjøreegenskaper

Citroen C3 Pluriel er tilgjengelig med to forskjellige bensinmotorer. I vår bil satt det en 1.4 liter som gav 75 hk ved 5400 o/min. Denne gir bilen akseptable kjøreegenskaper og vi henger lett med i hverdags trafikken. Vil du ha en sterkere motor er 1.6 literen med 110 hk et friskt alternativ. Bilen har god trekk kraft, 147 Nm ved 4000 o/min. Motoren bilen gode kjøreegenskaper. Standard leveres denne motoren med ”automatgearet” SensoDrive. Denne gearkassen gjør det mulig å veksle mellom manuell og automatisk gearing, alt etter behov. SensoDrive har elektronisk clutch og girvekslingsfunksjoner. Clutchpedal finnes altså ikke. Gearkassen gir føreren to valg: Å kjøre i manuell eller automatisk modus. SensoDrive er basert på en femtrinns manuell gearkasse, og bruker avansert teknologi for å skifte gir. I manuell stilling skifter føreren gir ved å bruke girspaken eller betjeningen på rattet. I automatisk stilling girer bilen selv, slik som en automatgiret bil. Giret tilpasser seg førerens kjørestil og giringen skjer meget raskt. Citroen har her fått til en svært komfortabel automatgirkasse. Bilen understyrer en god del i kurver. Styringen er forøvrig elektronisk og gir god bakkekontakt. Rattet er også med å bidra til dette. Lite og med godt grip for å få situasjonen under kontroll. Fjæringen er mer kontant enn i en ordinær C3. Dette gjør at bilen får bedre kjøreegenskaper i svinger og ikke krenger så mye. Bilen kan dog føles noe mindre komfortabel på humpete og og ujevn asfalt. 

Bilen veier 130 kg mer enn en konvensjonell C3. Mye av denne vekten er forsterkninger i karroseriet. Med en 1.4 liter under panseret er egenvekten 1.136 kg. 1.6 literen veier 1.177 kg. Dette gir bilen ytelser som sier 13,9 sekunder på 0-100 km/t sprinten for 1.4 literen og 11,6 sekunder for 1.6 literen med ”automatgiret”. Ordinært forbruk er oppgitt til 0,55 liter per mil ved vanlig landeveiskjøring for begge motorene. Vi fikk et forbruk noe i overkant av dette. Bensintanken har en kapasitet på 47 liter. Dette vil for noen kunne virke litt snaut. Sikkerhetsmessig er bilen på høye med moderne småbiler.

Pris & konkurrenter

Med Citroen C3 Pluriel viser den franske fabrikken røttene sine tilbake til den meget populære 2CV’en. Mulighetene for å få en fleksibel bil uten tak til en så billig penge er det lenge siden vi har sett. Pluriel har likevel noen konkurrenter:

  • Ford Street Ka: Frisk roadster med meget gode kjøreegenskaper.
  • VW Beetle: Nostalgisk, men avspist med en slapp motor i billigste utgave.
  • MG TF: Britisk sportsbil, mye kjøreglede, men noe dyrere.

Alt i alt vil ingen av disse bilene komme ned og kunne konkurrere med Pluriel på pris. 214.600,- er pristerskelen for å kjøre med åpent tak. Da får du en artig bil som skiller seg ut i mengden og kan frakte fire personer, eller to personer med bagasje. Høres dette interessant ut anbefales en sving innom nærmeste Citroen forhandler.