Nøkkelinfo

Listepris 365 900 kr
Pris testbil 365 900 kr
Effekt 177 hk (130 kw) @ 7000 rpm
Dreiemoment 180 NM @ 7000 rpm
Slagvolum 1997 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 8.3 s.
Toppfart 227 km/t
Forbruk by 1.17 l/mil
Forbruk landevei 0.65 l/mil
Forbruk (blandet) 0.84 l/mil
Drivhjul foran
Girkasse manuell
Antall gir 5
Drivstoff bensin
Kapasitet 60 l.
Lengde 4273 mm.
Bredde 1769 mm.
Høyde 60 mm.
Vekt 1337 kg.
Bagasjeromsstørrelse 314 l.
Seter 5
Antall airbags 60
Hodestøtter 5
ABS Ja
Garanti 3 år

Citroen C4 VTS er Citroens konkurrent i GTI klassen, har erfaringene fra WRC gitt Citroen forutsetningene å lage en skikkelig gateracer?

Citroen C4 VTS

Citroen C4 ble presentert for første gang under Geneve utstillingen i 2004, og nå ruller den på norske veier. C4 erstatter gamle Citroen Xsara og skal konkurrere med biler som VW Golf, Peugeot 307 og Toyota Corolla. Vi har tidligere testet en ordinær utgave av Citroen C4, nå var det toppmodellen som stod for tur, Citroen C4 VTS. Med 180hk under panseret begynner prislappen her på 365.900,-.

Plass & komfort

Vi sitter godt bak rattet på Citroen C4, med god oversikt over instrumentpanelet og en kupe som føles stor, lys og luftig. Også baksetepassasjerene har relativt god plass, takhøyden er dog noe lav for de aller høyeste. Det er godt med lommer å legge fra seg ting i - hele 22 oppbevaringsrom inne i bilen. Hanskerommet har kan kjøles ved hjelp av klimaanlegget så du får kald drikke på bilturen. Trenger du å utvide bagasjeromsplassen kan baksetet som er delt 1/3 og 2/3 lett felles ned for å gi ekstra plass. C4 er komfortabel å kjøre, vind og motorstøy er godt isolert. Midtpartiet på rattet i Citroen C4 står i ro når man beveger på rattet, på den måten er altid betjeningen av knapper på rattet plassert på samme sted slik at man slipper å ta øynene av veien for å finne frem. En annen fordel med det stillesittende midtpartiet på rattet er at også sjåføren får en stor, fullverdig kollisjonspute, som reduserer risikoen for personskade ved et eventuelt uhell. På rattet finner man betjening av cruisekontrooll, stereoanlegg og til og med klimaanlegget kan justeres ved bruk av knapper på rattet. Knappen for justering av setevarme er imidlertid noe klønete plassert på siden av setet slik at du ikke kan se om knappen er på eller ikke. Instrumentpanelet i C4 har digitalt speedmoter og er plassert midt på dashbordet. Blant smarte løsninger i C4 har vi bakre vindusvisker som starter automatisk når du setter bilen i revers dersom vindusviskerne foran er aktivert. Citroen har også en knapp for å skru av alt lys på dashbordet unntatt speedometeret slik vi har sett tidligere fra Saab. Citroen C4 har også en duftspreder integrert i en av luftedysene som kan aktiveres når man ønsker det, man kan velge mellom ulike duftpatroner med navn som "aromaterapi" og "reise og natur". Om ulike parfymelukter har noe å gjøre inne i en bil er det delte meninger om, men systemet fungerer iallefall slik det er ment å gjøre.

Motor & kjøreegenskaper

Som tidligere nevt leveres C4 med flere motorstørrelser. På dieselfronten har de en 1.6l HDI som yter 110hk/240Nm. Velger du bensinmotor starter utvalget på en 1.4l som yter 90hk, det neste alternativet er en 1.6l om yter 110hk som vi har testet tidligere, på toppen av modellspekteret finner vi motoren som sitter i vår testbil - Citroen C4 VTS - en 2.0l som yter 180hk/202Nm. Motoren er uten turbo og er ikke så livlig på lavere turtall som vi kanskje skulle ønske at den var. Du kommer deg imidlertid fort frem, 0-100km/t gjøres unna på 8,3 sekunder og toppfarten er oppgitt til 227km/t. Motoren krever noe turtall for å yte maks, med aktiv giring og kjøring på høye turtall er bilen hissig og morsom å kjøre. Citroen C4 er utstyrt med både cruise kontroll og en hastighetsbegrenser. Med hastighetsbegrenseren setter du en maks fart bilen skal ha, denne kan du overstyre ved "kick-down" - å trykke gasspedalen helt ned - på den måten kan du holde deg innenfor en gitt fartsgrense uten å måtte titte på speedometeret hele tiden - og når du trenger høyere fart er denne tilgjengelig. Den fem trinns manuelle girkassen i vår testbil skulle gjerne vært litt mer presis og kortsteget enn den er. Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er på plass og sikrer et best mulig veigrep i svinger - systemet kan imidlertid ikke kobles ut. Antispinn (ASR) systemet sikrer god fremkommelighet på vanskelig underlag. Ved kraftig nedbremsing aktiveres nødbremseassistansen og gir automatisk maksimal effekt for må minimere bremselengden. Citroen C4 fåes også med AFIL som er Citroens system for varsling om ufrivillige kryssing av veillinjene - dersom du krysser en veilinje uten at blinklysene er i bruk aktiveres en vibrerende mekanisme i førersetet slik at du blir oppmerksom på hva som skjer. Citroen C4 har 6 kollisjonsputer som standard. I forhold til den utgående Xsara er den nye C4 mange steg foran hva kjøreegenskaper angår. Bilen har et fint oppsatt hjuloppheng og bilen er lett å styre gjennom svingene. Provoserer du C4 blir den noe understyrt, men annet er jo ikke å forvente av en forhjulstrukket bil. Alt i alt må vi si at bilen kjører overbevisende bra.

Pris & konkurrenter

Kraftig motorisering blir som kjent straffet hardt av norske avgifter, så også for Citroen C4 VTS. Prislappen før du har sett på ekstrautstyrslisten begynner på kr. 365.900,-. Av tilsvarende motoriserte konkurrenter har vi

  • Opel Astra GTC, med en 2.0l motor som yter 170hk koster denne fra kr. 362.000,-.
  • VW Golf GTI, med 200hk under panseret koster VW Golf GTI fra kr. 375.460,-.
  • Toyota Corolla T-Sport med 192hk under panseret koster fra kr. 350.500,-. Citroen C4 VTS skiller seg ut med friskt design og egne løsninger.