Nøkkelinfo

Listepris 259 500 kr
Pris testbil 268 200 kr
Effekt 150 hk (110 kw) @ 6000 rpm
Dreiemoment 190 NM @ 4500 rpm
Slagvolum 1999 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 8.4 s.
Toppfart 208 km/t
Forbruk by 1.04 l/mil
Forbruk landevei 0.57 l/mil
Forbruk (blandet) 0.74 l/mil
Drivhjul foran
Girkasse manuell
Antall gir 5
Drivstoff bensin
Lengde 3916 mm.
Bredde 1683 mm.
Høyde mm.
Vekt 1137 kg.
Bagasjeromsstørrelse 268 l.
Seter 5
Antall airbags
Hodestøtter 5
ABS Ja
Garanti 3 år

Med to hvite fartsstriper over bilen og et generelt sportslig utseende følger det forventninger til motorisering og kjøreegenskaper på ST'en.biltesten.no har tatt med Fords kraftigst motoriserte Fiesta på test - Ford Fiesta ST!

Ford Fiesta ST

ST står for Sports Technology og er betegnelsen som brukes på Fords mest sportslige utgaver. Ford drar med seg teknologi og lærdom fra rally verdenen og ut på gateversjon av bilene. Vår testbil denne gang er altså den kraftigst motoriserte utgaven av Ford Fiesta, nemlig ST. Med 150hk under panseret koster denne far kr. 259.500,-. Vår testbil hadde i tilleg noe ekstrautstyr; kollisjonsgardiner 3.000,-, metallic lakk 3.100,- og oppvarmet frontvindu 2.600,- som gjør at nyprisen på vår testbil ender på kr. 268.200,-.

Plass & komfort

Når du velger ST utgaven av ford Fiesta får du med endel ekstrautstyr, som gjør at bilen både ser mer sportslig ut og får mer sportslige kjøreegenskaper. Det du kan se er at bilen er senket, den har spesielle 16" ST-design aluminiumsfelger, delvis skinntrukne sportsseter foran, egen sports gearspakkule bilen har større frontgrill, sideskjørt og spioler bak. Dørspeilene er karosserifarget og du får med ST sparkeplater og metallpedaler. Alt i alt får bilen et gjennomført sportslig preg. 

Fører og forsetepassasjer sitter godt i Fiesteaens sportsseter som har svært god sidestøtte. I baksetene er det imidlertid litt trangere, men to voksne sitter greit også her. Førermiljøet er enkelt og oversiktlig, med alle funksjoner lett tilgjengelig for føreren. Når det gjelder komfort er Fiesta ST'en svært stivt satt opp, her er det kjøreegenskapene som er prioritert. Når det gjelder sikkerhet kommer Fiestaen med fire kollisjonsputer som standard.

Motor & kjøreegenskaper

ST kommer som standard med senket og avstivet sportsunderstell, oppgradert ABS bremsesystem og mer sportslig styring. 150hk under panseret er kanskje ikke all verden, men i Ford Fiesta ST som veier 1.137kg er det nok til at det blir skikkelig moro bak rattet. Den kortstegete, presise gearkassen og racing seter gjør at du fort får rally følelsen. Bilen er svært stivt satt opp noe som bidrar til sportslige kjøreegenskaper. Og kjøreegenskapene er det som imponerer mest med Ford Fiesta ST, bilen sitter som klistret på veien. De 150 hestekreftene er på plass ved 6.000 o/min og maksimalt dreiemoment er på 190Nm som er på plass ved 4.500 o/min. 

Toppfarten er oppgitt til 208 km/t og 0-100km/t gjøres unna på 8,4 sekunder - ca. det samme som konkurrentene Peugeot 206 GTI og Seat Ibiza. To litersmotoren har heller ikke avskrekkende drivstofforbruk, 1,04l/mil ved bykjøring, 0,74l/mil ved kombinert og 0,57l/mil ved landeveiskjøring må sies å være akseptabelt. Elektronisk stabilitetsprogram er tilgjengelig på Fiesta i Trend, ST og Ghia utgave - men det er ekstrautstyr på samtlige modeller og koster 7.100,- ekstra.

Pris & konkurrenter

Ford Fiesta ST koster altså fra kr. 259.500,- uten eksratustyr, vår testbil hadde ekstrautstyr for kr. 8.700,-, legger du på ESP (7.100,-) kommer du opp i 275.300,-. Av aktuelle konkurrenter til ST'en finner vi:

  • Mini Cooper S, med 170hk under panseret gjør denne 0-100km/t på 7,2 sekunder og har en toppfart på 222km/t. Du må imidlertid nøye deg med maks to passasjerer i baksetet. Prislappen begynner også et stykke over Fiesta ST'en med fra kr. 284.000,-.
  • Peugeot 206RC har 177hk under panseret og gjør 0-100km/t på 7,5 sekunder prislappen begynner imidlertid på stive på 325.900,-.
  • Andre biler som VW Golf GTI med 200 HK og Honda Civic R med 200 HK blir for dyre i denne sammenligningen.

Ford Fiesta ST kommer altså svært godt ut også med tanke på pris, dette i kombinasjon med svært gode kjøreegenskaper og en livlig motor gjør Ford Fiesta ST til et sterkt kort og vurderer du en bil i denne klassen er en prøvetur med Fiesta ST nærmest obligatorisk.