Nøkkelinfo

Listepris 402 900 kr
Pris testbil 429 900 kr
Effekt 158 hk (116 kw) @ 3500 rpm
Dreiemoment 400 NM @ 1800 rpm
Slagvolum 2198 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 9.0 s.
Toppfart 218 km/t
Forbruk by 0.84 l/mil
Forbruk landevei 0.51 l/mil
Forbruk (blandet) 0.63 l/mil
Drivhjul foran
Girkasse manuell
Antall gir 6
Drivstoff diesel
Lengde 4804 mm.
Bredde 1812 mm.
Høyde mm.
Vekt 1587 kg.
Bagasjeromsstørrelse 540 l.
Seter 5
Antall airbags
Hodestøtter 5
ABS Ja
Garanti 3 år

Første generasjon Mondeo avløste den gamle traveren Sierra i 1993. Mondeo fikk deretter en ansiktsløftning i 1997 før den kom i helt ny utgave i 2001. Bilen ble kåret til ”Årets bil i Europa” og hadde stor suksess. Mondeo har hele veien fått skryt for gode, dynamiske kjøreegenskaper. Biltesten.no har tatt med Mondeo med den nye 2.2l TDCi motoren ut på test.

Ford Mondeo 2.2 TDCi

Første generasjon Mondeo avløste den gamle traveren Sierra i 1993. Mondeo fikk deretter en ansiktsløftning i 1997 før den kom i helt ny utgave i 2001. Bilen ble kåret til ”Årets bil i Europa” og hadde stor suksess. Mondeo har hele veien fått skryt for gode, dynamiske kjøreegenskaper. Vår testbil er en Ford Mondeo 2.2 TDCi stasjonsvogn med utstyrsnivå Ghia. Pris uten ekstrautstyr på denne er 402.900,-, vår bil hadde i tillegg endel ekstrautstyr; elektrisk innfellbare sidespeil (1.600,-), metallic lakk (4.500,-), mørk sotet glass bak (3.00,-), navigasjon (11.200,-), parkeringssensor (4.600,-) og takrails i søv (2.100,-) tilsammen ekstrautstyr for 27.000,-. Prisen på vår testbil ender da på 429.900,-.

Plass & komfort

Førermiljøet i Ford Mondeo er enkelt og oversiktlig, med en stor lcd skjerm i midtkonsollen (ekstrautstyr, en del av navigasjonspakken). Via denne skjermen kontrolleres radio/cd spiller samt nevnte navgiasjonssystem. Som standardutstyr leveres Mondeo med air condition. Fra utstyrsnivået ”Trend”, som er det nest laveste, og oppover er det automatisk air condition. Mondeo er blant de aller største i klassen og plassen innvendig gjenspeiler dette. Vi sitter godt i forsetene og har ingen problemer med å finne en komfortabel kjørestilling bak rattet på Mondeo. Baksetepassasjerene har også god plass, men tre personer i bredden blir noe trangt. 

Bagasjerommet sluker det meste av feriebagasjen og er på 500 liter for 4-/5-dørs utgavene og 540 liter for stasjonsvognen. Legger en ned det delt nedfellbare baksetet øker lastekapasiteten til henholdsvis 1370 liter og 1700 liter.

Motor & kjøreegenskaper

Ford leverer en mengde forskjellige motorer til Mondeo, på bensinfronten spenner det fra en 1.8l på 110hk til 3.0l V6'ern vi finner i Mondeo ST220 som leverer massive 226hk. Velger du diesel har du tidligere kunnet velge en 2.0l motor i tre forskjellige utgaver på 90 hk, 115 hk og 130. Vår testbil har imidlertid den nye 2.2l TDCi motoren som leverer 155hk ved 3.500 o/min. Maksimalt dreiemoment er på hele 400Nm og er på plass fra 1.800 o/min. Med et slikt dreiemoment blir Mondeoen en kraftpakke, 0-100km/t gjøres unna på 9 sekunder og toppfarten er oppgitt til 220km/t. Motoren leverer mer enn nok krefter til bilen og i kombinasjon med sportslige og gode kjøreegenskaper blir det moro bak rattet. Selv om den må se seg slått av ST220 på 0-100km/t er 2.2l TDCi'en faktisk kjappere fra 50-100km/t, her trenger ST220 11,2 sekunder mens med en 2.2l TDCi gjør du samme øvelse på 11 blank. Drivstofforbruket er heller ikke avskrekkende med 0,61 liter på mila ved blandet kjøring. Vår bil var utstyrt med en 6-trinns manuell girkasse, og som vanlig fra Ford var denne presis og god. Chassis, fjæring og understell er kompakt og godt avstemt. Ford Mondeo leverer kjøreegenskaper som er helt på topp i sin klasse.

Sikkerhetsmessig er bilen blant klassens beste. Som standardutstyr finner vi seks kollisjonsputer (derav to kollisjonsgardiner som beskytter langs hele taksiden), skivebremser rundt baut med ABS (blokkeringsfrie bremser) og EBA (bremsekraftforsterker). Bilen leveres også med ESP (elektronisk stabilitets program) som standard på alle utgaver.

Pris & konkurrenter

Ford Mondeo 2.2 TDCi stasjonsvogn med ustyrsnivå Ghia (som er det høyeste standardutstyrnivået) koster fra kr. 402.900,-. Av konkurrenter til Ford Mondeo som leveres i stasjonsvognsutgave og tilsvarende dieselmotor har vi:

  • VW Passat har nettop kommet i ny versjon, og du får stasjonvsognsutgaven med dieselmotorer som yter 105 og 140hk. Senere kommer også en TDI versjon som leverer 170hk.
  • Peugeot er også på banen med en relativt ny bil, Peugeot 407SW med en 2.0l HDI dieselmotor som yter 136hk/340Nm koster fra kr. 381.900,-
  • Audi A4 i stasjonsvognsutgave med utstyrsnivå Avant koster fra kr. 394.800,-, da får du en 2.0l dieselmotor som leverer 140hk/320Nm.
  • Toyota Avensis får du med en 2.0l dieselmotor som yter 116hk/280Nm og koster fra kr. 325.100,-.
  • Citroen C5 har også en dieselmotor i samme klasse, fra kr. 395.400,- får du C5 stasjonsvogn med en 2.0l dieselmotor som yter 138hk/320Nm under panseret. Ford Mondeo klarer seg godt i dette selskapet, og leverer gode kjøregeenskaper i en bil som gir et solid inntrykk.