Nøkkelinfo

Pris testbil 286 000 kr
Effekt 136 hk (100 kw) @ 6000 rpm
Dreiemoment 175 NM @ 4800 rpm
Slagvolum 1850 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 11.6 s.
Toppfart 200 km/t
Forbruk by 1.32 l/mil
Forbruk landevei 0.73 l/mil
Forbruk (blandet) 0.95 l/mil
Drivhjul foran
Girkasse automat
Drivstoff bensin
Lengde 4595 mm.
Bredde 1750 mm.
Høyde mm.
Vekt 1930 kg.
Bagasjeromsstørrelse 427 l.
Seter 5
Antall airbags
Hodestøtter 5
ABS Ja
Garanti 3 år / 100.000 km.

Honda Accord blir ofte omtalt som Japans svar på BMW, dette fordi den har svært gode kjøreegenskaper. Bilen begynner nå å bli noe gammel av konstruksjon. Biltesten.no tok derfor Accorden ut på en test for å se om den fortsatt henger med de argeste konkurrentene som stort sett er nyere.

Honda Accord

Bilen begynner nå å bli noe gammel av konstruksjon. Biltesten.no tok derfor Accorden ut på en test for å se om den fortsatt henger med de argeste konkurrentene som stort sett er nyere. Honda Accord kommer snart i ny versjon, som har premiere på bilutstillingen i Paris i høst. Til Norge kommer den imidlertid ikke før i april neste år. Nye Accord vil være lengre enn den gamle utgaven og sannsynligvis kommer den denne gang til å komme i stasjonsvognutgave også for det europeiske markedet. Vi har testet Honda Accord 1.8LS 5-dørs med 1.8l 136hk motor og automatgir som koster fra kr. 286.000,-.

Plass & Komfort

Komforten er på topp i Honda Accord, støy fra vei og motor er godt dempet. Plassen er det heller ikke noe å utsette på. Vi sitter godt i forsetene og har ingen problemer med å finne en god kjørestilling med de justeringsmulighetene som er tilstede. To voksne personer har god plass i baksetet, men kommer det en tredje person vil en kunne få problemer på langturer. Alle passasjerene er tilgodesett med hodestøtte og trepunktsseler. Førermiljøet i Honda Accord er enkelt og ryddig. Alle hendler og betjeningsbrytere sitter logisk og greit plassert, slik at føreren uten problemer kan betjene disse. Kvalitetsfølelsen innvendig er alikevel ikke like tilstede som på nyere hondaer og andre tyske konkurrenter, til det er interiøret for "gammeldags". Standardanlegget i bilen gir god lyd og er enkelt å betjene. I bagasjerommet er det et eget 12 volts uttak, hendig om du trenger tilgang til strøm fra bagasjerommet til f.eks. en kjølebag. Bagasjerommet rommer 427l, store bøyler fra bagasjelokket stjeler imidlertid endel av plassen i bagasjerommet.

Motor & kjøreegenskaper

Honda er kjent for å lage gode motorer med lavt forbruk og gode ytelser. Accorden går stille og jevnt, med godt dempet vei og motorstøy. I vår testbil satt en 1.9l motor som leverte 136hk ved 6.000 o/min. Maksimalt dreiemoment på 175Nm er på plass ved 4.800 o/min. 0-100km/t gjøres unna på 11,6 sekunder og toppfarten er oppgitt til 200km/t. Fjæringen i Honda Accord bygger på Hondas erfaringer fra formel 1. Accord er utstyrt med fjæring med ”double wishbone”, noe som skal gi godt grep og stabilitet. Dette i kombinasjon med lavt tyngdepunkt gir en sportslig kjørefølelse. Tilbakemeldingen fra bilen er god og den er lett å kontrollere, servostyringen er imidlertid litt tung - noe som gjør at bilen kan oppfattes stor og uhåndterbar ved lukeparkering og lignende. Når man snakker sikkerhet leveres alle Accord modellene med ventilerte skivebremser foran og ABS bremser med EBD. Kollisjonspute til fører og passasjer er også standard. Alle i setene i bilen har trepunktsseler og hodestøtter.

Pris & Konkurrenter

Honda Accord koster i vår utgave med 1.8l 136hk motor fra kr. 286.000,-. Av konkurrenter til Honda Accord kan nevnes:

  • BMW 316i med 2,0l motor på 115hk koster fra kr. 344.000,-.
  • Audi A4 1.6l som yter 102 hk koster fra kr. 280.800,-.
  • Ford Mondeo med en 2.0l motor på 145hk koster fra kr. 284.900,-.
  • VW Passat 1.8l 150hk koster fra kr. 307.800,-.
  • Toyota Camry som er Honda Accords hovedkonkurrent på det amerikanske markedet koster med 2.4l motor på 152hk i Norge fra kr. 372.000,-.

Honda Accord får pluss for god motor og kjøreegenskaper. At bilen kommer i ny utgave i Norge april 2003 gjør at du kanskje bør vurdere å vente til da med å anskaffe deg en ny Accord.