Nøkkelinfo

Pris testbil 409 500 kr
Effekt 140 hk (103 kw) @ 4000 rpm
Dreiemoment 340 NM @ 2000 rpm
Slagvolum 2204 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 10.6 s.
Toppfart 180 km/t
Forbruk by 0.82 l/mil
Forbruk landevei 0.58 l/mil
Forbruk (blandet) 0.67 l/mil
Drivhjul 4x4
Girkasse manuell
Antall gir 6
Drivstoff diesel
Kapasitet 58 l.
Lengde 4635 mm.
Bredde 1785 mm.
Høyde 58 mm.
Vekt 1627 kg.
Bagasjeromsstørrelse 527 l.
Seter 5
Antall airbags 58
Hodestøtter 5
ABS Ja
Garanti 3 år

”Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves” lyder et velkjent ordtak. Omtrent slik kan en vel beskrive Hondas plassering av diesel-motoren i CR-V.

Honda CR-V

CR-V kom første gang på det norske markedet i 1997. Bilen tok landet med storm og solgte godt. En ny modell kom i 2003. Da hadde konkurrentene våknet og mange av kundene falt for dieselbrenner i sin SUV-light. Dette kunne ikke Honda tilby den gang, og noen av kundene forsvant til konkurrentene. Når så Honda kommer på banen med dieselmotor, lovlig sent, skuffer de ihvertfall ikke. Honda har noen av verdens beste ingeniører til å utvikle motorer. 340Nm fra et 2.2 liters dieselkraftverk, plassert i en bil vi tidligere har karakterisert som klassens beste høres svært bra ut på papiret. Hvor fint det fungerer i virkeligheten får du vite ved å klikke videre på neste lenke.

Plass & komfort

Utvendig er det kun detaljer som skiller en dieselutgave fra bensinmodellen. Logoen med i-CTDi og en liten spoiler på bakluka er det eneste den kan gjenkjennes på, utenom lyden når motoren er i gang. CR-V sitt ytre gir et solid og robust inntrykk med kraftige støtfangere og med reservehjulet plassert på bakluka. Førermiljøet i CR-V er enkelt, ryddig og oversiktlig som vi kjenner det fra Honda. Interiøret i CR-V'en har noen detaljer som skiller seg ut; håndbrekket er plassert i midtkonsollen og gearspaken sitter nærme rattet. Sistnevnte er svært lettbetjent og gjør gearskift til en lek. Dieselutgaven leveres i utstyrsnivået ES og alle normale komfortdetaljer er på plass. Honda får spesielt plusspoeng for de mange små rom og hyller til å legge fra seg alskens ting i. Den store plassen mellom forsetene er med på å forsterke den store plassfølelsen man finner inne i CR-V. Høy sitteposisjon både foran og bak sikrer samtlige passasjerer god oversikt. Plassen i CR-V er god også i baksetet, og du har mange justeringsmuligheter. Baksetene kan justeres både i lengeretning og ryggvinkelen kan justeres, noe som sikrer god komfort også for de som sitter bak. Bagasjerommet rommer 527 l. og er tilgjengelig via åpning av vinduet i bakluken, eller man kan åpne hele døren. Trenger du mer plass i bagasjerommet er baksetene delt 60/40 og kan enkelt legges ned - da får du plass til hele 952l. Sikkerhetsmessig er det et pluss at ESP er standard på CR-V'en. 6 kollisjonsputer er standard og bilen fikk 4 av 5 stjerner ved Euro NCAPs test av kollisjonssikkerhet.

Motor & kjøreegenskaper

Motoren ble i utgangspunktet bygd for Accord. 2.2 literen er den første dieselmotoren som i sin helhet er konstruert og bygd av Honda. Den er en aluminiumsmotor av typen common rail-varianten med to overliggende kamaksler, vannkjølt tyrbo og ladeluftkjøler. Motoren er kombinert med en sekstrinns manuell gearkasse, ikke femtrinns som på bensinutgaven. Bilen har blitt forsterket på flere punkter på grunn av at den ikke var tiltenkt verken dieselmotor eller den tyngre gearkassen da bilen opprinnelig ble konstruert. Vektøkningen i forhold til bensinutgaven er 119 kg. 

CR-V'en kjører bra til å være en "SUV-light". Den er relativt stiv, krenger lite og gir god styrerespons. Stabilitetskontroll (som Honda kaller VSA) er standard og bidrar til sikre og trygge kjøreegenskaper. Firhjulsdriften i CR-V fungerer slik at bilen er forhjulsdrevet ved "normal" kjøring, og firhulstrekken slår først inn ved hastighetsforskjell mellom for- og bakhjul. Selv om dette gjør at firhjulsdriften i CR-V ikke er 100% på høyde med det vi finner i biler med permanent firhjulstrekk sikrer det god driftstofføkonomi og fremkommeligheten i CR-V vil nok dekke de aller fleste behov. Når det gjelder driftssikkerhet scorer Honda høyt. Lite feil, nødstopp og problemer er erfaringene fra NAF. Fabrikken gir 12 års garanti mot gjennomrustning. Ellers leveres bilen med tre års nybilgaranti og tre år mot lakkrust.

Konklusjon og konkurrenter

De som har lest seg gjennom hele testen forstår vår begeistring for bilen. Honda leverer nok en flott motor. Lavt forbruk og gode ytelser er med på å gjøre kjøreturen til et stort smil. Legger du til at bilen har god plass, en fleksibel innredning og at den ser bra ut kommer man ut med en vinner. Konkurransen i segmentet er hard, men vi mener Honda til tross for en pris på 409.500,- som er noe i overkant av hva konkurrentene forlanger, er det beste kjøpet. Her er noen av CR-V viktigste konkurrenter:

  • Nissan X-Trail. Leveres med en 2.2-liters dieselmotor og har solgt bra de siste år.
  • Toyota RAV-4. Levers med en 2.0-liters dieselmotor og har med et velsmurt forhandlernettverk fått avsetning for mange biler. 
  • Land Rover Freelander. Kan leveres med en 2.0-liters dieselmotor. Begynner å bli vel gammel i dette selskapet.