Nøkkelinfo

Listepris 294 800 kr
Pris testbil 294 800 kr
Effekt 125 hk (92 kw) @ 6300 rpm
Dreiemoment 154 NM @ 4800 rpm
Slagvolum 1668 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 12.3 s.
Toppfart 182 km/t
Forbruk by 0.93 l/mil
Forbruk landevei 0.65 l/mil
Forbruk (blandet) 0.75 l/mil
Drivhjul foran
Girkasse manuell
Antall gir 5
Drivstoff bensin
Kapasitet 58 l.
Lengde 4285 mm.
Bredde 1810 mm.
Høyde 58 mm.
Vekt 1391 kg.
Bagasjeromsstørrelse 439 l.
Seter 6
Antall airbags 58
Hodestøtter 6
ABS Ja
Garanti 3 år

I en tid hvor bilprodusentene stadig finner nye nisjer og segmenter for å finne nye kundebehov og dermed å få solgt flere biler dukker Honda opp med en fleksibel 6-seter. Konkurransen er hard. I den kompakte MPV-klassen finner vi biler som Opel Zafira, Ford C-Max, VW Golf Plus og VW Touran

Honda FR-V

Honda skiller seg fra de øvrige bilene med å være en 6-seter der det siste setet er plassert i midten foran. Dette krever at bilen i utgangspunktet er noe bred samtidig er håndbrekk og gearspak flyttet opp på dashbordet. Hvordan fungerer så dette i praksis? Les videre og opplev Hondas nykommer.

Plass & komfort

FR-V har en lengde på 429 cm og bredde på 181 cm. At Honda får plass til 6 gode seter og et brukbart bagasjerom er imponerende. Alle setene kan justeres i lengderetningen, slik at man kan tilpasse interiøret de fleste situasjoner. Dersom det skal sitte et barn i det midtre setet foran må setet av sikkerhetshensyn skyves så langt bak som mulig. For å få plass til beina ved det midtre setet bak kan også dette setet skyves godt bakover selv om dette tar noe av bagasjeplassen bak. Skal tre voksne sitte foran er det en fordel at det midtre setet blir skjøvet noe bakover noe som vil gi bedre plass i bredden. Når midtsetet ikke er i bruk kan det enkelt gjøres om til et armlene ved å vippe seteryggen frem. Dersom man bare vipper frem sitteputen vil det åpenbare seg praktiske smårom til å oppbevare ting og tang. 

Ved behov for god lasteplass i bagasjerommet kan et eller flere av de tre baksetene enkelt felles ned i gulvet og man får et helt flatt bagasjeromsgulv. Praktisk og lettvindt. Men det har seg jo også slik at det i mange tilfeller når en har bilen full av mennesker kunne en også trenge de siste literne ekstra til bagasje. Førermiljøet oppleves som godt. Brytere og hendler sitter logisk plassert og er enkle å betjene. Mange vil nok stusse over at håndbrekket er plassert under dashbordet, men i praksis fungerer det bra. Girspaken sitter plassert nærme rattet god gjør det mulig å foreta kjappe girskift.

Motor & kjøreegenskaper

Honda kan motorer. FR-V leveres foreløpig kun med en 1.7-liters bensinmotor på 125 hk. Motoren er tilstrekkelig for bilen som veier 1.466 kg uten for mye last i bilen. Med mer bagasje og flere personer savner vi en noe sterkere motor. Dieselmotoren på 2.2 liter som vi allerede kjenner fra CR-V og Accord kommer fra høsten. Da vil vi kunne regne med at prisen stiger noe. En 2.0-liter vil sannsynligvis være på plass i begynnelsen av 2006. 1.7-literen er nøysom og under testen klarte den seg med et snittforbruk på godt under de 0.75 liter/mil som fabrikken antyder. Et pluss i margen i disse dager hvor bensinprisene stadig når nye høyder. Sprinten fra 0 til 100 km/t går på 12,3 sekunder noe som må sies å være akseptabelt når vi legger oss i minnet at bilen veier 1466 kg inkludert fører. Bilen har best ytelser og trekk kraft på høyt turtall. De 125 hestekreftene får utfoldet seg ved 6300 o/min mens maksimalt antall NM kommer ved 4800 o/min. 

FR-V har kontant og god styring. Sammen med et kompakt understell sluker bilen svinger og kun motoren setter grenser for kjøreopplevelsen. Støynivået fra motoren gir beskjed om at her jobbes det. Mange setter pris på at en føler at bilen jobber, men på høyt turtall kan det bli i meste laget. Når det gjelder driftssikkerhet scorer Honda høyt. Lite feil, nødstopp og problemer er erfaringene fra NAF. Fabrikken gir 12 års garanti mot gjennomrustning. Ellers leveres bilen med tre års nybilgaranti og tre år mot lakkrust.

Konklusjon & konkurrenter

FR-V sjarmerer testlaget. Bilen byr på rikelig med plass og fleksible intelligente løsninger. En pris på 288.300,- er ikke avskrekkende når en tar i betraktning at en får en arbeidsvillig motor på 125 hk. Vårt inntrykk er at bilen ligger foran konkurrentene når det gjelder verdi for pengene. Det blir derfor lett å anbefale en tur innom en Honda forhandler dersom du har behov for en praktisk og problemfri bil som kan laste opp til seks personer totalt. Konkurrentene til FR-V står i kø. De mest aktuelle er:

  • Opel Zafira. Klar for avløsning av ny modell snart. Kjøp den gamle til redusert pris eller vent på den nye.
  • Ford Focus C-Max. Klassens beste kjøreegneskaper til en god pris.
  • Volkswagen Golf Plus. En Golf som er har 12 cm høyere tak og noe høyere seter enn en standard Golf.
  • Volkswagen Touran. Bygger på Golfplatformen men har 7 seter.