
Hyundai Getz
Nøkkelinfo
Hyundai Getz har nå kommet i en faceliftet utgave, det vil si det er gjort en mengde endringer på bilen, men ikke nok til at det regnes som en helt ny versjon. Biltesten.no har tatt med bilen med 1.4l motor ut på test.
Hyundai Getz
Den nye Getz har blant annet fått nye lykter, støtfangere, hjul og grill. Under overflaten har bilen også fått en rekke tekniske oppdateringer. Vår testbil er en Hyundai Getz GLS som koster fra kr. 162.950,- med 1.4l motor under panseret. Getzen er godt utstyrt i GLS utgaven, og vår testbil hadde ikke ekstrautstyr utover dette.
Plass & komfort
Vi sitter greit bak rattet på Getzen, og takket være en høy sittestilling har vi god oversikt over veibanen til småbil å være. Førersetet har armlene som kan vippes ned på høyre side, og setet er justerbart også i høyden. I baksetene er det ikke like god plass, to voksne sitter greit men det kan bli trangt for bena på lengre turer. Baksetepassasjerene er tilgodesett med egne luftdyser fra klimaanlegget. Klimaanlegget har også luftdyser som peker rett på sidevinduene, praktisk slik at det ikke dugger foran speilene. Førermiljøet i Hyunda Getz er enkelt og oversiktlig. Mellom speedometer og turtallsteller er det et display med informasjon fra kjørecomputeren. Alt av funksjoner i midtkonsollen er der du forventer å finne det. Vår testbil hadde manuelt klimaanlegg. Det er godt med plasser å legge fra seg ting i kupeen, blant annet to store sidelommer i dørene og to koppeholdere i midtkonsollen. Midtkonsollen er også utstyrt med to 12v uttak. På siden har Getzen lister som er nyttige i trange parkeringsplasser, her kan en dør komme borti uten å ripe opp bilen. Bagasjerommet i Hyundai Getz er fleksibelt og rommer i utgangspunktet 240l, med bakseter som kan legges flatt, eller vippes helt opp til forsetene om man trenger virkelig stor bagasjeplass - hele 977l.
Motor & kjøreegenskaper
Getzen er tilgjengelig med en 1.1l som yter 65hk, en 1.4l som yter 95hk og en 1.6l som yter 105hk. Vår testbil er utstyrt med 1.4 literen som yter 95hk/124,5Nm. Motoren matcher bilen bra og vi savner ikke de ekstra kreftene du får fra 1.6l alternativet. Bilen smetter frem i bybildet og har nok kefter på motorveien. Styringen er presis og god, bilen er komfortabelt men relativt stivt satt opp og ligger godt på veien. Vår testbil hadde en fem trinns manuell girkasse, som er enkel og presis, og det er lett å treffe riktig gir. Getzen ligger godt på veien og er enkel å manøvrere både på motorvei og i bybildet. Når det gjelder sikkerhet er trepunktsseler og nakkestøtter tilgjengelig for samtlige passasjerer. ABS bremser med elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) er også på plass, vi savner i midlertid antispinn / stabilitetsprogram. Bilen har kollisjonsputer for fører og passasjer, samt sidekollisjonsputer. Hyundai Getz har scoret fire stjerner (av fem mulige) i den uavhengiege EuroNCAP sikkerhetstesten.
Pris & konkurrenter
Hyundai Getz GLS koster fra kr. 162.500,- med 1.4l motoren som sitter i vår testbil, av aktuelle konkurenter til denne har vi:
- Renault Clio med en 1.2l motor som yter 60hk koster fra kr. 165.580,-.
- Toyota Yaris, som nylig har kommet i ny utgave, og plasserer seg noe høyere i pris, den nærmeste blir med en 1.0l motor under panseret i fem dørs utgave koster denne fra kr. 172.500,-.
- Volkswagen Polo Comfortline i 4-dørs utgave med en 1.2l motor koster fra kr. 188.260,-.
- Fiat Punto med en 80hk motor koster fra kr. 168.800,-.
Hyundai Getz får pluss for attraktivt design, både interiør og eksteriør messig samtidig som den scorer bra også på pris.