Nøkkelinfo

Pris testbil 416 200 kr
Effekt 163 hk (120 kw) @ 5300 rpm
Dreiemoment 230 NM @ 2500 rpm
Slagvolum 1998 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 9.3 s.
Toppfart 230 km/t
Forbruk by 1.43 l/mil
Forbruk landevei 0.7 l/mil
Forbruk (blandet) 0.97 l/mil
Drivhjul bakhjul
Drivstoff bensin
Lengde 4526 mm.
Bredde 1728 mm.
Høyde mm.
Vekt 1490 kg.
Bagasjeromsstørrelse 455 l.
Seter 5
ABS Ja
Garanti 2 år

Vi testet en MB C 200 kompressor med 163hk, automatgir med sequentronic system og utstyrspakken Avantgarde. Mercedes retter seg mot yngre bilkjøpere i den dyre mellomklassen med denne bilen. Den har fått et mer sportslig utseende og mer sportslige kjøreegenskaper enn tidligere modeller.

Mercedes C200 kompressor

Både når det gjelder design og tekniske innretninger i bilen er det tydelig at designerne har hentet mye fra flaggskipet S-klassen.

Plass og komfort

Standardutstyret inkluderer elektisk instilling av setenes høyde og seteryggens helling på forsetene. Setene er gode og det er lett å finne en god kjørestilling. Rattet kan justeres i både høyde og lengde. Dette gjør at fører-ergonomien er god.

Det er lagt opp til enkel fjernbetjening av de fleste funksjoner på rattet. Du kan foreta komfortinstillinger, betjene radio, kjørecomputer eller ta telefonen (integrert tlf. Er ekstrautstyr). Baksetene har god plass til 2 voksne, men 3 kan bli trangt på lengre turer. Passasjerer i baksetene kan glede seg over egne vifteinntak ved bena og fra midtkonsollen. Bagasjerommet på C-klassen er romslig og du får plass til 455 l. Innlastingsluken er relativt smal fordi lyktene er brede, og det kan være vanskelig å få nedi større ting selv om bagasjerommet på nivå med konkurrentene. Støykomforten i C-klassen er god. Lite vindstøy og svak murring fra motoren gjør kjøreturen til en behagelig opplevelse også for ørene. Hvis du ønsker å høre på radio/cd er bilen utstyrt med et svært godt lydanlegg.

Kjøreegenskaper og ytelse

I motsetning til en eksosdrevet turbo blåser kompressoren luft i motoren fra laveste turtall, noe som sikrer godt dreiemoment helt fra begynnelsen. Vi kjørte C200 med 6-trinns sequentronic en halvmanuell girkasse med seks trinn hvor du i tillegg til vanlig automatgir kan gire ved å føre spaken opp eller ned. Automatgiret har 2 program, standard og vinterprogrammet (som starter bilen i et høyere gir). C-klassen er utstyrt med ESP (Elektronisk Stabilitets Program) hvor elektronikken forsøker å redusere hjulspinn. Fjæringen er god og bilen absorberer hull og ujevnheter godt.

Andre detaljer

Utstyrsnivået på C-klassen er høyt og sikkerheten er prioritert; Totrinns kollisjonsputer samt side- og hodeputer er standard. ESP (ESP hvor elektronikken å reduserer hjulspinn), ABS, bremsekraftforsterker, automatisk barneseteføler, beltestrammere og beltekraftbegrenser i for- og bakseter og elektronisk hastighetsbegrenser, hastighetsavhengig styreservo og sekstrinns gearkasse er standard utstyr. Utover dette har du tre utstyrsnivå å velge mellom; Classic (standard), Elegance (16.840,-) og Avantgarde (16.840,-). Blant tilleggsutstyr er navigasjonssystem, stemmestyrt telefon og Comand systemet som kjenner igjen deg som bruke og stiller inn sete, ratt, radio og telefon etter dine egne instillinger. Mercedes har samlet betjening av retningslys, vindusvisker og nær/fjernlys på samme hendel til venstre for rattet. En annen liten detalj som Mercedes har utstyrt bilen med er at blinklyset blinker minst 3 ganger selv om du ikke gir hendelen fullt utslag. Bilen har også en kjørecomputer med mye informasjon. Du kan bla. få opp et digitalt speedometer i tillegg til det analoge, gjennomsnittsforbruk, tripteller mm.

En kjørelyssensor skrur atuomatisk på lys når mørket fallerpå. Regnsensoren på bilen styrer vindusviskerne etter været, når det begynner å regne behøver du ikke å røre en finger - vindusviskerne skrus automatisk på. Nakkestøttene bak kan det være ønskelig å legge ned for å bedre sikten bakover når baksetet ikke er i bruk, dette gjør du enkelt ved å trykke på en knapp på dashbordet. For å få de opp igjen må du imidlertid gå bak i bilen (men disse behøver bare å være oppe mens det er passasjerer i baksetet.)

Pris og konkurrenter

Vi testet en mercedes C200 kompressor med 163hk og automatgir da koster bilen 416.000,-. Bilen leveres med flere motoralternativer, for de som vil ha en virkelig sprek bil og har tilsvarende sprek lommebok kan mercedes friste med C32 AMG. Bilen leveres med 354hk motor og gjør null til hundre på bare 5,2 sekunder, da må du imidlertid ut med en knapp million. I tillegg til motoren får du da også en AMG-stylet bil. I andre enden av prisskalaen på c-klasse finner du C180 2.0 som kan bli din for 359.900,-. Mercedes C-klasse havner i "den dyre mellomklassen". Av konkurrenter har mercedes Lexus IS200, BMW 320i, Audi A4 og Volvo S60.