Nøkkelinfo

Listepris 314 900 kr
Pris testbil 314 900 kr
Effekt 120 hk (88 kw) @ 5500 rpm
Dreiemoment 165 NM @ 3000 rpm
Slagvolum 1796 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 9.7 s.
Toppfart 190 km/t
Forbruk by 1.16 l/mil
Forbruk landevei 0.64 l/mil
Forbruk (blandet) 0.83 l/mil
Drivhjul bak
Girkasse automat
Drivstoff bensin
Kapasitet 50 l.
Lengde 3943 mm.
Bredde 1628 mm.
Høyde 50 mm.
Vekt 1075 kg.
Seter 2
Antall airbags 50
Hodestøtter 2
ABS Ja
Garanti 3 år

MG Rover Group har to klassiske bilmerker, MG og Rover. Mens Rover skal være mer ordinære biler skal MG stå for det genuint sportslige. Biltesten.no har testet MG's toppløse alternativ - MG TF.

MG-TF

Modellspekteret til MG består av den klassiske roadsteren – MG TF med historiske aner tilbake til 1920-årene. Sedanutgaven MG ZT og stasjonsvognen MG ZT-T, de to sistnevnte har sin basis i Rover-modellene Rover 75. Biltesten.no har denne gang testet roadsteren MG TF. MG TF's forgjenger het MG F, og MG TF er en forbedret utgave av denne. Den har fått et nytt og mer aggressivt design. Vår testbil hadde en 1.8l motor som yter 120hk under panseret og en selespeed automatgirkasse med mulighet for manuell skifting, bilen koster da fra kr. 314.900,-.

Plass & komfort

Plassen i MG TF er god for både fører og passasjer. Vi sitter godt i setene og det er nok av instillingsmuligheter til at man finner seg en god kjørestilling. Førermiljøet er enkelt og oversiktlig. Analoge instrumenter i midtkonsollen samt skruknotter til lufteanlegget er med på å understreke det sportslige inntrykket. Karakteren på førermiljøet trekkes noe ned fordi bilen ikke har integrert stereoanlegg. Ventilasjonsanlegget med aircondition fungerer bra, og gjør at man kan kjøre med kalesjen nede selv om utetemperaturen er noe lav - og cabrioleter skal jo helst kjøres med taket nede. For å legge ned kalesjen må du løsne to hekter foran, og ta ned vinduene. Deretter folder du taket ned bak setene manuelt. Å ta taket opp og ned går fort og greit, og om du skulle være så uheldig å være ute å kjøre med taket nede når det begynner å regne behøver du ikke å bli nevneverdig våt. Bagasjerommet er i vanlig ”cabriolet-størrelse” (lite), men stort nok til at du får plass til en golfbag.

Motor & kjøreegenskaper

MG TF er tilgjengelig med tre motoralternativer; en 1.6l som yter 116 hk, en 1.8l som yter 120hk (kun tilgjengelig med selespeed - automatgir), og en 1.8l som yter 135hk. Med 1.8l motoren på 120hk som sitter i vår testbil går 0-100km/t unna på 9,7 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 197km/t og gjennomsnittlig bensinforbruk ved blandet kjøring er 0,83l/mil. Bilen har en egenvekt på 1075kg. Man sitter lavt i MG TF, noe som gjør at fartsfølelsen er høy - og det føles som det går raskere enn det faktisk gjør, noe som bidrar til en morsom kjøreopplevelse. De 120 hestene som sitter i den midtmonterte motoren leverer nok krefter til at bilen oppleves som både sprek og morsom å kjøre. 

Kjøreegenskapene er betydelig forbedret siden forrige utgave, MG F, og bilen oppleves som mer sportslig. På svingete landeveier kommer bilen til sin rett og det er virkelig morsomt å sitte bak rattet med taket nede og bare nyte kjøreturen - bilen leverer mengder av kjøreglede.

Pris & konkurrenter

Det har kommet til stadig flere konkurrenter i klassen for prisgunstige cabrioleter, MG TF i selespeed utgaven vi testet koster fra kr. 314.900,-. Med 116hk koster bilen imidlertid fra kr. 279.900,-. Av konkurrenter kan nevnes:

  • VW New Beetle, retro design cabriolet versjon av den nå et par år gamle VW New Beetle. Med 1.4l motor som yter 75 hk koster denne fra kr. 253.700,-.
  • Citroen C3 Pluriel, ny versjon av Citroen C3, kan "bygges om" til flere forskjellige biltyper; cabriolet, spider, pickup mm. Med 1.4l motor som yter 75 hk koster denne fra kr. 214.600,-, med 1.6l motor på 110 hk koster den fra kr. 234.600,-. 
  • Peugeot 206CC, 4-seters cabriolet med ståltak. Baksetene er svært små og er nok mest å regne som pynteseter. Prismessig ligger 206CC på kr. 242.600,- med en 1.6l motor som yter 110hk.

Med plass til to, lett vekt og nok kraft til spennende kjøreopplevelser, kombinert med britisk eleganse gjør MG TF til en sterk kandidat i denne klassen og vi kan absolutt anbefale en prøvetur!