Nøkkelinfo

Listepris 302 050 kr
Pris testbil 302 050 kr
Effekt 150 hk (110 kw) @ 4000 rpm
Dreiemoment 320 NM @ 2000 rpm
Slagvolum 1910 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 9.2 s.
Toppfart 207 km/t
Forbruk by 0.75 l/mil
Forbruk landevei 0.5 l/mil
Forbruk (blandet) 0.59 l/mil
Drivhjul foran
Girkasse manuell
Antall gir 6
Drivstoff diesel
Kapasitet 52 l.
Lengde 4515 mm.
Bredde 2033 mm.
Høyde 52 mm.
Vekt 1375 kg.
Bagasjeromsstørrelse 500 l.
Seter 5
Antall airbags 52
Hodestøtter 5
ABS Ja
Garanti 3 år

Vi har tidligere test Opel Astra GTC, denne gangen sto Opel Astra Stasjonsvogn for tur, vi har testet bilen med den svært prisgunstige 1.9l dieselmotoren som yter 150hk.

Opel Astra 1.9 TDC

Stasjonsvogner har lenge vært populært i Norge, og nå begynner også dieselmotorer å bli stadig mer populært, treffer Opel Astra stasjonsvogn med dieselmotor blink? Vår bil hadde en 1.9l dieselmotor som yter 150hk og koster da fra kr. 302.050,- med utstyrsnivå Cosmo, som inneholder ESP, tractionkontroll, aluminiumsfelger, klimaanlegg og oppvarmede sidespeil.

Plass & komfort

Opel Astra stasjonsvogn er stor og rommelig. Interiøret er i samme stil som andre nyere Opel modeller, enkelt og oversiktlig. I midten av dashboardet er det et display som viser informasjon fra stereoanlegg og kjørecomputer. Setene er gode og har god korsryggstøtte. Også baksetepassasjerene sitter greit, 3 voksne i bredden blir i trangeste laget, men 2 voksne sitter godt. Rattet har knapper for fjernbetjening av radio/cd-spiller. I bagasjerommet får du plass til 500l hvis du laster opp til vinduskantene, legger du ned baksetene og laster opp til taket rommer bagasjerommet hele 1.590l. Seks kollisjonsputer, samt trepunktsseler og nakkestøtter til samtlige passasjerer er på plass.

Motor & kjøreegenskaper

Opel Astra stasjonsvogn leveres med en rekke bensin- og dieselmotorer, vår testbil denne gangen var den største dieselmotoren en 1.9l CDTI ECOTEC motor som lverer 150hk ved 4.000 omdreininger, maksimalt dreiemoment er på 320Nm ved 2.000-2.750 omdreininger. Bilen leveres med en 6-trinns manuell girkasse. 0-100 km/t gjøres unna på 9,2 sekunder og toppfarten er oppgitt til 207 km/t. Drivstofforbruket er absolutt akseptabelt motorstørrelsen tatt i betraktning, med 0,59l/mil ved blandet kjøring. Motoren gir nok av krefter til bilen, både ved akselerasjon fra 0 og ved forbikjøringer. Mange dieselmotorer bråker mye, det gjør ikke 1.9l literen i vår testbil. Astraen er komfortabelt og mykt satt opp, uten at krenging er noe problem. Bilen har både antispinn og elektronisk stabilitetsprogram (ESP er ekstrautstyr) (som forøvrig ikke er mulig å koble ut).

Pris & konkurrenter

Opel Astra 1.9l TDCI kommer svært godt ut prismessig sammenlignet med konkurrentene med en prislapp som begynner på 302.050,-. 150hk dieselmotor i en stasjonsvogn får du rett og slett ikke så billig fra andre leverandører. Av aktuelle konkurrenter har vi

  • Toyota Corolla stasjonsvogn med 2.0 D-4D dieselmotor som yter 116hk / 280Nm koster fra kr. 302.300,-.
  • Renault Megane Sport tourer, med 1.5l dCi motor som yter 105hk koster fra kr. 258.850,-.
  • Skoda Octavia stasjonsvogn med en 100hk TDI motor koster fra kr. 250.800,-.

Opel Astra er en god bil å kjøre, har en kraftig dieselmotor med moderat forbruk samtidig som den er desidert gunstigst priset blant konkurrentene, bilen er med andre ord et svært sterkt kort i denne klassen, konkurrentene tilbyr biler til samme pris men da med mindre motor.