Nøkkelinfo

Listepris 356 800 kr
Pris testbil 356 800 kr
Effekt 200 hk (147 kw) @ 5400 rpm
Dreiemoment 250 NM @ 1950 rpm
Slagvolum 1998 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 7.8 s.
Toppfart 234 km/t
Forbruk by 13.1 l/mil
Forbruk landevei 0.71 l/mil
Forbruk (blandet) 0.93 l/mil
Drivhjul foran
Girkasse manuell
Antall gir 6
Drivstoff bensin
Lengde 4290 mm.
Bredde 2033 mm.
Høyde mm.
Vekt 1210 kg.
Bagasjeromsstørrelse 340 l.
Seter 5
Antall airbags
Hodestøtter 5
ABS Ja
Garanti 3 år

GTC er betegnelsen på 3-dørs varianten av Opel Astra, GTC Turbo er igjen de to krafigst motoriserte Astra GTC'ene med en 170hk og en 200 hk motor, sistnevnte sitter i vår testbil.

Opel Astra GTC

Opel Astra GTC Turbo er altså Opels kort i klassen for GTI biler og konkurrerer med biler som VW Golf GTI og Citroen C4 VTS. GTC skiller seg utseendemessig fra standard Astra, blant annet med skrånende hekk, annerledes støtfanger, grill og luftinntak som i sum gir den et mer sportslig utseende. Vår testbil er altså en Opel Astra GTC 3-dørs coupe, motoren er en 2.0l turbo motor som yter 200hk, med denne motoriseringen koster bilen fra kr. 356.800,-.

Plass & komfort

Utvendig har Opel Astra GTC et aggressivt og sportslig design, innvendig er ikke det ikke like tydelig at du sitter i en bil med sportslige ambisjoner. Det er alikevel noen ekstra GTC detaljer her, som en aluminiumslist. Setene er imidlertid dype med god sidestøtte og gir et sportslig preg. Gode seter i kombinasjon med mange innstillingsmuligheter av sete og ratt gjør at vi finner oss godt til rette bak rattet. Også baksetepassasjerene sitter bra i Astra GTC, opptil to voksne i bredden, det eneste ankepunktet er takhøyden bak som kan bli litt liten. Inn og utstigning til baksetet er grei, selv om det er en tredørs bil. Utsynet bakover er imidlertid svært begrenset, og en ryggesensor er aboslutt å anbefale dersom du har planer om å lukeparkere, eller i det hele tatt rygge, en Astra GTC. Sikkerheten er ellers godt ivaretatt med 6 kollisjonsputer, ABS med EBD trepunktsseler og hodestøtter til samtlige passasjerer.

Motor & kjøreegenskaper

Når man kjøper en bil som Opel Astra GTC er motor, kjøreegenskaper og ytelser det som står i hovedfokus. Under panseret på vår testbil finner du altså en 2.0l turboladet motor som leverer 200hk. Med 200 hester under panseret sier det seg selv at man har mye krefter å ta av. Motoren leverer også hele 250Nm ved 1.950 omdreininger. 0-100km/t gjøres unna på 7,8 sekunder og toppfarten er oppgitt til 234km/t. Den sekstrinns manuelle girkassen er presis og kortsteget, slik den skal være i en bil som dette. Astra GTC er utstyrt med et elektrisk chassis kontroll som standard. Systemet heter IDS pluss og gjør at du ved å trykke på en knapp på dashboard hvor det står sport kan endre bilens chassisopppsett. Da stives støtdemperne merkbart opp, gasspedalresponden blir kvikkere og det samme gjør styringen. ligger i utgangspunktet godt på veien, ett inntrykk som bare blir enda sterkere med Sport knappen aktivert. Elektronisk stabilitetskontroll (ESP) er også på listen over standardutstyr, denne kan om ønskelig kobles ut ved å trykke på en knapp på dashboardet.

Pris & konkurrenter

Opel Astra GTC med 2.0l turbo motor som yter 200hk koster fra kr. 356.800,-. Av aktuelle konkurrenter til Opel Astra GTC har vi:

  • VW Golf GTI, med 200hk under panseret og i 2-dørs utgave koster denne fra kr. 381.520,-.
  • Honda Civic Type R med 200hk under panseret koster fra kr. 353.900,-.
  • Citroen C4 VTS, har 180hk under panseret og prislappen begynner på 365.900,-.
  • Toyota Corolla T-Sport med 192hk under panseret koster fra kr. 350.500,-.

Opel Astra GTC hevder seg godt i dette selskapet, er en morsom bil å kjøre og får pluss for det aktive chassiset. Er du ute etter en bil i dette segmentet bør Opel Astra GTC absolutt prøvekjøres!