Nøkkelinfo

Pris testbil 374 900 kr
Effekt 136 hk (100 kw) @ 4000 rpm
Dreiemoment 340 NM @ 2000 rpm
Slagvolum 1997 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 11.0 s.
Toppfart 208 km/t
Forbruk by 0.77 l/mil
Forbruk landevei 0.49 l/mil
Forbruk (blandet) 0.59 l/mil
Drivhjul foran
Girkasse manuell
Antall gir 6
Drivstoff diesel
Kapasitet 66 l.
Lengde 4676 mm.
Bredde 1811 mm.
Høyde 66 mm.
Bagasjeromsstørrelse 407 l.
Seter 5
Antall airbags 66
Hodestøtter 5
ABS Ja
Garanti 3 år

Peugeot 407 har et design som skiller seg ut med en svært dominerende frontgrill. Vi har tatt med 407 med en 2.0l HDi dieselmotor ut på test!

Peugeot 407

Peugeot har Den spesielle grillen dominerer designet. Peugeot 407 er oppfølgeren til bestselgeren 406, og skal konkurrere med biler som Ford Mondeo, Toyota Avensis og VW Passat. Vår testbil er en Peugeot 407 ST Sport 2.0 HDi, dieselmotoren som er under panseret yter 136hk og prislappen på denne bilen begynner på kr. 374.900,-.

Plass & komfort

Setene i 407 er gode å sitte i og med mange justeringsmuligheter sørger for at vi finner en god kjørestilling bak rattet på 407. Førerplassen er oversiktlig, med elegante instrumentpaneler med hvit bakgrunn. Kvalitetsfølelsen på finish og detaljer er god. Midtkonsollen har (veldig) mange knapper og instillingsmuligheter for radio/cd/evt. telefon og navigasjonssystem. Frontruten er skrå slik at du er sikret panoramautsik over veibanen, samt en lys kupe. Ulempen med denne er en a-stolpe som sperrer noe for sikten. To voksne personer sitter godt i baksetene på 407, tre voksne i bredden blir i trangeste laget. Bagasjerommet åpnes ved at man trykker på 0'en i 407 merket bak på bilen, og rommer faktisk 407l. På sikkerhetsfronten gjør 407 det godt, med hele syv kollisjonsputer som standard, inkludert en kollisjonspute som beskytter førerens ben og knær ved eventuelt sammenstøt med rattstammen. Hodestøtter og trepunktsseler er på plass til samtlige passasjerer. 407 har fått 5 stjerner (topp karakter) i den uavhengige kollisjonstesten EuroNCAP.

Motor & kjøreegenskaper

Peugeot 407 leverer med seks motorversjoner. På bensinfronten rangerer disse fra en 1.8l til en 3.0l. Hvis du ønsker dieselmotor er alternativene en 1.6l og en 2.0l HDi motor, sistnevnte er den som sitter i vår testbil. Motoren leverer 136hk ved 4.000o/min, maksimalt dreiemoment er på 340Nm og er på plass ved 2.000 o/min. 0-100kmt gjøres unna på 11 sekunder med manuelt gir og toppfarten er oppgitt til 208km/t. Drivstofforbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,59l/mil. Til tross for at bilen heter ST Sport er det komfort og ikke sportslighet vi ville bruke til å beskrive 407's kjøreegenskaper. Peugeot 407 sitter godt på veien og er god å kjøre, selv om de ikke er helt på nivå med det vi kjenner fra f.eks. Ford Mondeo, den er til gjengjeld mer komfortabel. 2.0l HDi motoren i vår testbil har altid nok av krefter til overs og matcher bilen svært godt. Vår testbil hadde en 6-trinns manuell girkasse. Når det gjelder aktiv sikkerhet har Peugeot 407 ESP (elektronisk stabilitetsprogram), ABS bremser, nødbremseassistanse, antispin og elektronisk bremsekraftfordeler. Dynamisk stabilitetskontroll som retter opp over- eller understyring er også på plass.

Pris & konkurrenter

Vår testbil, som altså er en Peugeot 407 ST Sport 2.0 HDi koster fra kr. 374.900,-. Av konkurrenter til Peugeot 407 som leveres med dieselmotor har vi:

  • Ford Mondeo, med utstyrsnivå Trend og en 2.2l TDCi motor som yter 155hk og 6-trinns manuell girkasse koster denne fra kr. 361.700,-.
  • Audi A4 sedan med en 140TDI motor koster fra kr. 382.870,-.
  • Toyota Avensis, med 2.0 D4-D diesel motor som yter 116hk/280Nm koster fra kr. 304.700,-.

Peugeot skiller seg fra konkurrentene med et annerledes design og komfort satt i høysetet.