Nøkkelinfo

Listepris 288 850 kr
Pris testbil 323 210 kr
Effekt 113 hk (83 kw) @ 6000 rpm
Dreiemoment 152 NM @ 4200 rpm
Slagvolum 1598 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 13.8 s.
Toppfart 186 km/t
Forbruk by 1.08 l/mil
Forbruk landevei 0.61 l/mil
Forbruk (blandet) 0.78 l/mil
Drivhjul foran
Girkasse automat
Antall gir 4
Drivstoff bensin
Kapasitet 60 l.
Lengde 4355 mm.
Bredde 1777 mm.
Høyde 60 mm.
Vekt 1365 kg.
Bagasjeromsstørrelse 490 l.
Seter 4
Antall airbags 60
Hodestøtter 4
ABS Ja
Garanti 3 år

Det er ikke mange år siden Mercedes SLK var den eneste coupe cabrioleten med hardtop, når har det imidlertid kommet flere, og også fullverdige 4 setere. Vi har testet Renault Megane CC.

Renault Megane CC

Vår testbil denne gang er en av disse fullverdige 4 seterne, Renault Megance CC med en 1.6l motor som yter 115hk. Bilpris uten eksrtautstyr er 301.500,-, vår testbil har automatgir (12.900,-) og metallic lakk (4.000,-), legger du på årsavgift (2.360,-) og registreringsomkostninger/frakt (2.450,-) ender du med en netto bilpris på 323.210,-.

Plass & komfort

CC står som kjent for Coupe Cabriolet, og som coupe er megane CC lys og luftig takket være store glassflater i taket. Glassflatene sikrer også god sikt bakover. Interiøret i Megane CC er som vi kjenner det ellers fra Renault, enkelt, stilrent og oversiktlig. Å gå fra coupe til cabriolet tar bare 22 sekunder, og det er ingen spenner eller fester som må håndteres, løsningen er helt automatisk. Som vi er blitt vant til fra Renault etterhvert er også Megane CC utstyrt med nøkkelkort istedet for nøkler. Når man nærmer seg bilen med nøkkelkortet i lommen registrerer bilen kortet og låser opp bilen. For å starte bilen setter man nøkkelkortet inn i et spor, og trykker på en startknapp på dashboardet. En annen finesse på Megane er drivstofflokket som åpnes automatisk i det du går igang med å fylle drivstoff, så det er ingen fare for å miste proppen eller skitne til hendene når du skrur den av. Megane CC er en fireseter, de to baksetene er relativt trange, men 4 voksne får alikevel plass i bilen. Det er godt med oppbevaringsplasser i bilen, og hanskerommet som kan avkjøles, rommer hele 17l. Når det gjelder bagasjeplass får du plass til 490l. i cupe versjon, men når du har taket i bagajsjerommet må du nøye deg med 190l. bagasjeplass.

Motor & kjøreegenskaper

Renault Megane leveres med en 1.6l motor som yter 116hk og en 2.0l som yter 136hk, førstnevnte sitter i vår testbil. Motoren gjør ikke akkurat bilen til noen racer, men den oppleves ikke som undermotorisert. 0-100km/t gjøres unna på 13,6 sekunder med 4 trinns automatgir som sitter i vår testbil. Velger du 5 trinns manuell girkasse gjøres 0-100km/t på 11,8 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 186km/t. Renault Megane CC er komfortabelt satt opp og understellet sluker uhjevnheter i veien. Ulempen med dette er at den krenger litt på svingete veier. Drivstofforbruket er på hyggelige 0,78l/mil ved blandet kjøring, velger du manuelt gir kan du nøye deg med 0,69 liter på mila. Når det kommer til sikkerhet fåes Megane CC både med faste veltebøyler, og automatiske veltebøyler som folder seg ut og heves med 12 cm dersom bilen skulle velte. Alle versjoner, bortsett fra den rimeligste har elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som standard. Renault Megane CC har også fått fem stjerner (toppkarakter) i Euro NCAP.

Pris & konkurrenter

I rimeligste utgave, med 1.6l motor og utstyrsnivå Authentique koster Megane CC fra kr. 288.850,-. Vår testbil koster med ekstrautstyr kr. 323.210,-. Renault Megane CC har egentlig bare en konkurrent det blir naturlig å sammenligne med, nemlig Peugeot 307 CC som også er en fire seters coupe cabriolet med hardtop.

  • Peugeot 307CC, koster fra kr. 309.900,- med 1.6l motor som yter 110hk.

Konklusjonen blir altså at dersom du er i markedet for en fireseter cabriolet med hardtop så står valget mellom Renault Megane CC og Peugeot 307CC, hvilken bil du velger blant disse to blir i bunn og grunn et spørsmål om smak og behag.