Nøkkelinfo

Listepris 757 000 kr
Pris testbil 757 000 kr
Effekt 250 hk (184 kw) @ 5500 rpm
Dreiemoment 350 NM @ 1800 rpm
Slagvolum 2792 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 8.1 s.
Toppfart 240 km/t
Forbruk by 1.73 l/mil
Forbruk landevei 0.75 l/mil
Forbruk (blandet) 1.11 l/mil
Drivhjul foran
Girkasse automat
Antall gir 6
Drivstoff bensin
Kapasitet 62 l.
Lengde 435 mm.
Bredde 1762 mm.
Høyde 62 mm.
Vekt 1680 kg.
Bagasjeromsstørrelse 352 l.
Seter 4
Antall airbags 62
Hodestøtter 4
ABS Ja
Garanti 3 år

Saab var med på å introdusere konseptet med en fireseters åpen helårs bil for ca. 20 år siden. Vi har tatt med den heftigste utgaven av 9-3 cabriolet, Aero, ut på test!

Saab 9-3 Aero Cabriolet

Saab 9-3 Cabriolet i Aero utgave koster fra kr. 757.000,-. I tillegg til det ustyret som følger med standard versjonen av 9-3 cabriolet har Aeroe utgaven; senket sports chassis, skinntrukket sportsratt, hekkespoiler, skinninteriør, 17" lettmetallfelger, doble forkrommede sportseksosrør, ESP Plus samt forsterkede bremser - og sist men ikke minst en 2.8l Turbo V6 motor som yter 250hk.

Plass & komfort

Taket på 9-3 cab er enkelt og kjapt å ta opp/ned. Hele prosessen er automatisk, alt du behøver å gjøre er å holde inne en knapp og taket bretter seg kjapt ned. Tekstiltaket skal tåle kraftig vind mens det er på vei opp eller ned, og man kan faktisk ta det på/av i gå-fart (bilen krever f.eks. ikke at håndbrekket er på slik som man må på noen cabrioleter.) Som ekstrautstyr kan man få komfortåpning - en funksjon som legger ned taket, alle siderutene, låser opp døren og deaktiverer alarmen i en enkelt operasjon via fjernkontrollen. Når man kjører cabriolet skal det jo helst ikke regne, men 9-3 cab er godt forberedt på dette. Det er lagt inn en vannavvisende søm langs begge sidene av takstoffet. Skinninteriøret er behandlet for ikke å trekke til seg vann. Versjonene med tekstilinteriør har et spesielt Hydroblox-laminat som beskytter mot vannopptak. Taket er skikkelig vanntett og det drypper ikke inn selv ved vask i maskin. Det er ikke bare vann som holdes ute av coupeen på en effektiv måte, 9-3'en er svært godt lydisolert til cabriolet å være, selv om det jo nødvendigvis er et høyere støynivå enn i en coupe. Vår testutgave hadde behaglige skinnseter noe som er standard på Aeroe utgaven, forsetene er elektrisk styrt og vi sitter godt i forsetene som har gode innstillingsmuligheter. Bilen er registrert for 4 og i baksetene sitter man godt i bredden, vi savner noe mer benplass, og med taket på kan takhøyden bli litt knapp - men alt i alt er bakseteplassen god tatt i betraktning av at det er snakk om en cabriolet. 
Interiøret er sportslig, enkelt og oversiktlig. En artig detalj (men ikke veldig nyttig), er turbomåleren som er plassert til høyre for speedometeret. Ellers er førermiljøet ryddig og ergonomisk utformet. Display for betjening av cd-spiller, kjørecomputer mm. sitter midt på dashboardet i en fordypning vendt mot føreren. Lyset på displayet er grønt, og som vanlig har Saab sin "nightvision" på plass - en knapp som slukker alt lys på dashboardet bortsett fra på speedometeret, nyttig når man kjører om natten. En annen Saab-spesialitet er plasseringen av tenningsnøkkelen, midt mellom forsetene. Også håndbrekket er plassert her, men når det ikke er på ser det ut som en integrert del av midtkonsollen. Komforten i Saab 9-3 cabriolet er svært høy, og man kan kjøre med taket nede selv i svært høye hastigheter, vi var så heldige å få testet bilen på tyske autobahn og selv med taket nede er ikke vinden plagsom for forsetepassasjerene i hastigheter over 200 km/t. Stereoanlegget i vår bil leverer god lyd samtidig som det er enkelt å betjene. Vår testbil hadde også et Infotainment system med gps navigasjon. Bilen leveres med kart over hele vesteuropa, og selv om systemet ikke altid fant den mest effektive veien fant den ihvertfall frem - noe som gjør systemet genialt når du er på bilferie i europa og er alt annet en lommekjent. Dersom du krysser av for telefon på ekstrautstyrslisten får du med bluetooth støtte som muligjør trådløs kommunikasjon med bærbar pc, pda eller hodetelefoner i eller utenfor bilen. Bagasjerommet i 9-3 cabriolet er "selvekspanderende", dvs. at plassen som det sammenfoldete taket opptar når tekstiltaket er lagt ned i bilen - 352l. frigis for bagasje. Men også når taket er foldet ned har man plass til endel bagasje. Man kan også få skistativ bak på bilen, CargoWing, ser ut og fungerer som en hekkspoiler når den er slått ned, svinger du den opp blir den et praktisk skistativ. CargoWing er ekstrautstyr og var ikke på vår testbil.

Motor & kjøreegenskaper

Vår testbil er altså den kraftigst motoriserte 9-3 cabrioleten med en 6-sylindret V6 Turbo ladet motor som yter 250hk ved 5.500 o/min. Maksimalt dreiemoment er på massive 350Nm ved 1800-4500 o/min. Med manuelt gir går 0-100km/t unna på 7,2 sekunder, vår testbil hadde automatgirkasse og brukte 8,1 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 240km/t og drivstofforbruket ved blandet kjøring 1,11l/mil. Selv om Saaben er forhjulsdrevet er det ikke slik at bilen jager ved gasspådrag, slik som av og til er tilfelle med forhjulsdrevne biler. Den 6-trinns automatiske girkassen matcher motoren godt og gir gode girskift. Alt i alt er 9-3 cab Aero en bil hvor det er moro å sitte bak rattet, bilen er egentlig en stor cruiser, men i Aero utgaven har den også sportslige ambisjoner. Styringen er presis og bilen sitter godt på veien. Sikkerhet er viktig, spesielt dersom man kjører i en åpen bil. Spesielt med tanke på at passasjerrommet mangler et beskyttende ståltak. Ved velting spretter velte bøyler opp bak baksetene for å beskytte passajerene. Bilbelter med beltestrekkere og aktive nakke beskyttere er også på plass. Bilbeltene foran er integrert i forseteryggen, noe som sikrer plasseringen av bilbeltet i forhold til setet uansett hvordan man stiller inn forsetet, samtidig som det sikrer enkel tilgang til baksetet (man slipper at beltet kommmer i veien). Bilen har fire kollisjonsputer, foran forsetene og i ytterkant av forseteryggen. Sidekollisjonsputene er totrinns og beskytter både brystregionen og hodet ved en eventuell sidekollisjon.

Pris & konkurrenter

Saab 9-3 cabriolet Aero koster fra kr. 757.000,-. Av aktuelle 4-seters cabrioleter med tilsvarende kraftig motorisering kan vi nevne:

  • Nye Volvo C70 kommer med en 220hk motor og blir lansert i Norge i slutten av April 2006.
  • Audi A4 Cabriolet leveres med en 3.0l V6 motor som yter 220hk.
  • BMW 330Ci cabriolet har en 3.0l motor som yter 231hk under panseret.

Saab 9-3 cabriolet hevder seg godt i dette selskapet, bilen får pluss for design, komfort og smarte løsninger.