Nøkkelinfo

Listepris 163 100 kr
Pris testbil 192 800 kr
Effekt 68 hk (50 kw) @ 6000 rpm
Dreiemoment 93 NM @ 3600 rpm
Slagvolum 998 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 13.7 s.
Toppfart 160 km/t
Forbruk by 0.55 l/mil
Forbruk landevei 0.41 l/mil
Forbruk (blandet) 0.46 l/mil
Drivhjul foran
Girkasse manuell
Antall gir 5
Drivstoff bensin
Lengde 3405 mm.
Bredde 1615 mm.
Høyde mm.
Vekt 790 kg.
Bagasjeromsstørrelse 160 l.
Seter 4
Antall airbags
Hodestøtter 4
ABS Ja
Garanti 3 år

Toyota Aygo er utviklet i samarbeid med PSA-gruppen bestående av Peugeot og Citroen. Alle tre produsenter har laget hver sin modell av bilen, Citroen C1, Peugot 107 og Toyota Aygo.

Toyota Aygo

Som nevnt i testen av Citroen C1 produseres samtlige på samme fabrikk i Tsjekkia og deler det meste av komponenter. De tre produsentene har imidlertid tilpasset sine modeller ved å forandre på noen eksteriør og interiør detaljer. Toytas Aygo er tilgjengelig i både 3-dørs og 5-dørs utgave. Vår testbil denne gang var en Toyota Aygo+ i 5-dørs ugave med klimaanlegg, turteller og Sportspakke - denne modellen har en veil pris på 163.100,- og i tillegg noe ekstrautstyr; dekor (20.000,-), Tom Tom navigasjon ferdig montert (6.500,-) og metallic lakk (3.200,-) som tilsammen gir en nybilpris på 192.800,-.

Plass & komfort

Vi har som nevnt kjørt samme bil i Citroens utgave, men vi får alikevel en helt annen følelse når man ser på og sitter i Toyota Aygo. Selv om bilene i utgangspunktet er like er det detaljer i eksteriør og interiør som skiller dem. Aygoen vi har testet skiller seg spesielt ut med sitt spreke dekor. Førermiljøet i Aygo er enkelt og oversiktlig. Turtelleren er i et lite display som stikker opp på siden av speedmoteret. Klimaanlegget styres med to spaker på siden av midtkonsollen. Ellers er radio/cd-spilleren utstyrt med en jack-inngang slik at man kan koble til en mp3 spiller. CD-spilleren leser også mp3 filer. I midtkonsollen er det på vår testbil montert en TomTom Go navigasjonsenhet (ekstrautstyr), denne er ettermontert men den passer godt inn i førermiljøet. Navigasjonen er svært rask til å beregne rute - mye kjappere enn andre navigasjonssystem vi har brukt. Dette skyldes sannsynligvis at kartet er lagret på en minnebrikke istedet for en dvd-plate som er vanlig. Det er godt med oppbevaringsrom i Aygoen, og koppeholdere mangler det heller ikke. Vi sitter godt bak rattet, og også baksetene har greit med plass tatt i betraktning at bilen kun er 340 cm lang. Toyota Aygo er kun registrert for fire personer. Dørene åpnes i tre trinn, noe som gjør det enklere å komme inn og ut hvis du har parkert i f.eks. et trangt parkeringshus. Bagasjerommet har greit med plass - med alle setene i bruk har du plass til 164l. Trenger du mer plass kan denne utvides ved å legge ned baksetene delvis eller helt - med nedfelte bakseter rommer bagasjerommet 751l. Aygo leveres som sine søsken uten setevarme som standard, og kan heller ikke leveres med dette. Både støy fra dekk og motor slipper inn i kupeen i Aygi, men dette er ikke verre en snittet for biler i denne klassen. Sikkerhetsmessig stiller Aygo med kollisonsputer på førerplass og passasjerside, samt sidekollisjonsputer. På Aygo+ er også sidekollisjonsgardiner standardutstyr. ABS bremser med EBD er også på standardlisten. Aygo er ikke tilgjengelig med antispinn eller elektronisk stabilitetsprogram (ESP), noe som må sies å være et minus. EuroNcap har gitt Aygo 4 stjerner for passasjersikkerhet og 3 stjerner for barnesikkerhet.

Motor & kjøreegenskaper

Toyota Aygo er en liten bil og designernes tanke er nok at denne bilen skal brukes mest i byen. Bilen ligger stabilt også på motorveien og har en god styrefølelse. Eneste minus i så måte er støy fra motoren, skal man dømme etter motorlyden høres Aygo faktisk veldig kraftig motorisert ut. Motorstøyen skyldes nok at motoren kun har tre sylindre. 1 liters motoren yter 68hk og maksimalt dreiemoment er på 93Nm. 0-100km/t gjøres unna på 13,7 sekunder og toppfarten er oppgitt til 160km/t. Med en egenvekt på knappe 800 kilo blir heller ikke drivstofforbruket avskrekkende, Toyota Aygo har et snittforbruk på hyggelige 0,46l/mil ved blandet kjøring. Kjøreegenskapene på Aygo var som nevnt overraskende gode, Aygo klarte seg godt på landeveien og i byen der den virkelig hører hjemme er den svært god å kjøre. Lukeparkeringer er enkle, man hemmes bare litt av C-stolpene med tanke på sikten bakover. At bilen er såpass kompakt gjør at man har mindre problemer med å finne parkeringsplass. Aygo leveres med fem trinns girkasse i to forskjellige versjoner. En vanlig manuell girkasse som er den som sitter i vår testbil, og en M-MT girkasse. M-MT står for Multi-mode Manual Transmision, og er en clutchfri girkasse som enten kan kjøres som en vanlig automatgirkasse eller du kan velge gir selv ved å dytte girspaken frem/tilbake.

Pris & konkurrenter

Toyota solgte 126 av sin Aygo i 2005, og har et salgsmål på 750 for inneværende år. Rimeligste utgave av Aygo er priset fra kr. 133.000,-, da i en 3-dørs utgave. Vår testbil Aygo+ 5-dørs med klimaanlegg, turteller og sportspakke koster fra kr. 163.100 inkl frakt til Oslo. Av aktuelle konkurrenter til Toyota Aygo har vi:

  • Citroen C1 koster fra kr. 130.700, i SX utgaven som er endel bedre utstyrt, koster bilen fra kr. 148.600,-.
  • Peugeot 107, i bunn og grunn samme bil levert fra Peugeot. Toyota Aygo er en svært rimelig bil, som er overraskende morsom å kjøre, har gode kjøreegenskaper, sprekt design og et svært behagelig drivstofforbruk. Når det gjelder hvilken av de tre utgavene av bilen man skal velge blir dette en kombinasjon av pris, smak og hvilket utstyr man er ute etter.