Nøkkelinfo

Pris testbil 208 000 kr
Effekt 97 hk (71 kw) @ 6000 rpm
Dreiemoment 130 NM @ 4400 rpm
Slagvolum 1398 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 12.0 s.
Toppfart 185 km/t
Forbruk by 0.84 l/mil
Forbruk landevei 0.57 l/mil
Forbruk (blandet) 0.67 l/mil
Drivhjul forhjul
Girkasse manuell
Antall gir 5
Drivstoff bensin
Kapasitet 55 l.
Lengde 4180 mm.
Bredde 1710 mm.
Høyde 55 mm.
Vekt 1215 kg.
Bagasjeromsstørrelse 289 l.
Seter 5
Antall airbags 55
Hodestøtter 5
ABS Ja
Garanti 3 år

Vi har testet Toyota Corolla 5-dørs utgave, med det minste motoralternativet, en 1.4l motor som yter 97hk.

Toyota Corolla

Corolla er tidenes mest solgte bil på verdensbasis, og har i løpet av de 29 årene den har vært på markedet solgt omtrent like mange millioner biler. Den nye Corollaen har blitt lengre, høyere og er "mer europeisk" enn tidligere utgaver. Vår testbil er en Toyota Corolla 5-dørs Linea Sol og koster kr 208.000,-. Corolla kjemper om kundene i golfklassen og konkurrerer med biler som Peugeot 307, Honda Civic og VW Golf.

Plass & Komfort

De fleste bilmodeller vokser når de kommer i ny utgave, Corolla er intet unntak, 3/5-dørs utgavene er 4180mm lang, 1710mm bred og 1475mm høy. At plassen er økt merkes, både de som sitter foran og de som sitter bak har god plass - selv de som er over 1.90. Setene er ok å sitte i, men sidestøtten oppleves av noen som litt ubehagelig. Justeringsmuligheter på setene er det nok av, men vi savner muligheten til å regulere rattet i lengderetningen. Girstangen er plassert litt skrått mot føreren, dette er forsåvidt ok, men dersom du har bilen i 1. eller 2.gir har kneet en tendens til å dulte litt borti girspaken. Plassen for de i baksetet er bedre enn mange av konkurrentene, og man sitter godt bak. Kvalitetsfølelsen i Corollaen er bedret betraktelig, førermiljøet har et gjennomført kvalitetspreg. Det er ryddig og oversiktlig. Noen knapper og knotter henger riktignok igjen fra gamle Corolla serier, bla. er det ikke mulig å skru på setevarmen kun i høyresetet, man må enten ha varme i begge forsetene eller bare i førersetet. Lyset på speedometeret, turteller mm. er hvitt og klart, men stereoanlegget og aircondition har et grønt bakgrunnslys, her hadde vi gjerne sett samme farge på hele dashbordet. De elektriske vindusheisene i Corollaen har en automatisk funksjon, som gjør at dersom du drar litt ekstra opp på styringen går vinduet helt opp, trykker du litt ekstra ned går vinduet helt ned. Dette gjelder for samtlige vinduer. Vi har mang en gang irritert oss over vindusheiser som bare går ned automatisk, mens du må holde for å få den helt opp etter at du kjører ut fra bompengestasjonen. Sikkerheten er også godt ivaretatt, med bla. sidekollisjonsputer og ISO-fix barneseteløsning. Toyota har gjennomført tilsvarende ncap tester og regner med 4 stjerner, bilen er forøvrig foreløpig ikke testet av euro NCap. Bagasjerommet i Corolla 5-dørs utgaven er 289 l. Baksetet er delt og for å legge ned baksetene vipper man først frem sittedelen, noe som resulterer i et flatt bagasjerom.

Motor & kjøreegenskaper

3 & 5-dørs leveres med 1.4l 97 hk, 1.6l 110hk bensinmotorer, en t-sport utgave med 192hk samt en 90hk og 110hk diesel. Dieselmotorene er samme motor, men 110hk versjonen har intercooler. 97hk 1.4l VVT-i motoren er den som sitter i vår testbil. VVT-i er en løsning som sørger for at motoren tilpasser seg kjøringen. Tidspunktet og varigheten av ventilåpningene styres av en styringsenhet i motoren. I praksis vil dette si at du får mer kraft når du trenger det, samtidig som motoren kan regulere forbruket ned til et minimum når veien er slak, og farten jevn. Maksimalt dreiemoment på 130Nm oppnåes ved 4.400 omdreininger/min. Bensinforbruket ved blandet kjøring er 0,67l/mil og 0-100km/t gjøres iunna på 12 sekunder. Topphastigheten er oppgitt til 185km/t. Den fem trinns manuelle girkassen som sitter i vår testbil fungerer godt og er både god og presis. Nye Corolla har en elektrisk drevet servostyring, som har flere fordeler fremfor tradisjonelle servo systemer. Man får klar tilbakemelding fra rattet og dermed også bedre følelse med kjøringen. En annen positiv faktor er at det elektriske systemet er lettere enn de tradisjonelle systemene. Skivebremser på alle fire hjul er standard på Corolla, og bremsene er nærmest selvsagt utstyrt med ABS og EBD systemer som sørger for at bremseeffekten utnyttes maksimalt.

Pris & Konkurrenter

Corolla 5-dørs koster fra kr 196.000,- (97hk Linea Terra), vår testbil en 5-dørs Toyota Corolla Linea Sol koster kr. 208.000,-.

  • Honda Civic 1.6l med 110hk koster fra kr. 217.300,-.
  • Ford Focus er også en konkurrent, og i 1.6l utgaven med 100hk koster bilen fra kr. 210.900,-.
  • VW Golf, referansebilen i golf klassen, fåes med en 1.6l motor som yter 105hk, denne koster fra kr. 209.890,-.
  • Peugeot 1.6l med 110hk koster fra kr. 210.400,.

Med Toyotas historie på driftssikkerhet og pålitelighet er en Corolla kjøper nærmest garantert et problemfritt bilhold. Annenhåndsverdien på Corolla er også god, og med garantier som er blant de aller beste er den nye Corolla et trygt bilkjøp.