Nøkkelinfo

Listepris 228 000 kr
Pris testbil 233 332 kr
Effekt 110 hk (81 kw) @ 6000 rpm
Dreiemoment 150 NM @ 4800 rpm
Slagvolum 1598 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 10.2 s.
Toppfart 190 km/t
Forbruk by 0.92 l/mil
Forbruk landevei 0.6 l/mil
Forbruk (blandet) 0.72 l/mil
Drivhjul foran
Girkasse manuell
Antall gir 5
Drivstoff bensin
Lengde 4385 mm.
Bredde 1710 mm.
Høyde mm.
Vekt 1275 kg.
Bagasjeromsstørrelse 402 l.
Seter 5
Antall airbags
Hodestøtter 5
ABS Ja
Garanti 3 år

Corolla er tidenes mest solgte bil på verdensbasis, og har i løpet av de 29 årene den har vært på markedet solgt omtrent like mange millioner biler. Den nye Corollaen har blitt lengre, høyere og er "mer europeisk" enn tidligere utgaver.

Toyota Corolla Stv.

Vår testbil er en Toyota Corolla Stasjonsvogn Linea Sol og koster i utgangspunktet kr 228.000,-, vår bil hadde lettmetallfelger som ekstrautstyr og prisen havnet dermed på 233.332,-. Vi testet sol utstyrsnivå som er det høyeste med mest utstyr. Billigste modell er Toyota Corolla stasjonsvogn som koster fra kr. 204.000,- med 1.4l 97hk motor. Stasjonsvognsutgaven av Toyota Corolla kjemper om kundene som kunne valgt biler som Citroën Xsara stv, Ford Focus og VW Golf Stv.

Plass & Komfort

Du har god plass i i bilen, både de som sitter foran og de som sitter bak har god plass - i baksetet kunne man imidlertid med fordel hatt mer plass. Setene er ok å sitte i, men sidestøtten oppleves av noen som litt ubehagelig. Justeringsmuligheter på setene er det nok av, men vi savner muligheten til å regulere rattet i lengderetningen. Girspaken er plassert litt skrått mot føreren, dette er forsåvidt ok, men dersom du har bilen i 1. eller 2.gir har kneet en tendens til å dulte litt borti girspaken. Plassen for de i baksetet er bedre enn mange av konkurrentene, og man sitter godt bak. Kvalitetsfølelsen i Corollaen er bedret betraktelig i forhold til tidligere modeller, førermiljøet har et gjennomført kvalitetspreg. Det er ryddig og oversiktlig - interiøret og førermiljøet helt på høyde med Corollas tyske konkurrenter. Lyset på speedometeret, turteller mm. er hvitt og klart, men stereoanlegget og aircondition har et grønt bakgrunnslys, her hadde vi gjerne sett samme farge på hele dashbordet. Det er litt irriterende at det ikke er mulig å skru på setevarmen kun i høyresetet, man må enten ha varme i begge forsetene eller bare i førersetet. De elektriske vindusheisene i Corollaen har en automatisk funksjon, som gjør at dersom du drar litt ekstra opp på styringen går vinduet helt opp, trykker du litt ekstra ned går vinduet helt ned. Dette gjelder for samtlige vinduer. Vi har mang en gang irritert oss over vindusheiser som bare går ned automatisk, mens du må holde for å få den helt opp etter at du kjører ut fra bompengestasjonen. Sikkerheten er også godt ivaretatt, med bla. sidekollisjonsputer og ISO-fix barneseteløsning. Toyota har gjennomført tilsvarende ncap tester og regner med 4 stjerner, bilen er forøvrig foreløpig ikke testet av euro NCap. Bagasjerommet i Corolla stasjonsvogn er på 402l, dette er blant de mindre i klassen. Baksetet er delt og for å legge ned baksetene vipper man først frem sittedelen, noe som resulterer i et helt flatt bagasjerom som er lett å utnytte.

Motor & kjøreegenskaper

Stasjonsovngutgaven av Toyota Corolla leveres med leveres med 1.4l 97 hk, 1.6l 110hk bensinmotorer, og en 90 hk dieselmotor. 110hk 1.6l VVT-i motoren er den som sitter i vår testbil. VVT-i er en løsning som sørger for at motoren tilpasser seg kjøringen. Tidspunktet og varigheten av ventilåpningene styres av en styringsenhet i motoren. I praksis vil dette si at du får mer kraft når du trenger det, samtidig som motoren kan regulere forbruket ned til et minimum når veien er slak, og farten jevn. Maksimalt dreiemoment på 150Nm oppnåes ved 4.800 omdreininger/min. Bensinforbruket ved blandet kjøring er 0,72l/mil og 0-100km/t gjøres unna på 10,2 sekunder. Topphastigheten er oppgitt til 190km/t. Den fem trinns manuelle girkassen som sitter i vår testbil fungerer godt og er både god og presis. Corolla har et understell og fjæring som er mykt satt opp. Dette gjør at bilen blir komfortabel å kjøre, men den er ikke sportslig og kan krenge ved kjøring på svingetet norsk landeveier. 1.6l motoren som satt i vår testbil er kraftig nok til bilen. Man kan bruke store deler av turtallsregistret og å foreta trygge forbikjøringer er uproblematisk. Med litt last i bilen må en bruke girspaken for å finne høyere turtall med mere trekk kraft ved kjøring i landeveishastigheter. Nye Corolla har en elektrisk drevet servostyring, som har flere fordeler fremfor tradisjonelle servo systemer. Man får klar tilbakemelding fra rattet og dermed også bedre følelse med kjøringen. En annen positiv faktor er at det elektriske systemet er lettere enn de tradisjonelle systemene. Skivebremser på alle fire hjul er standard på Corolla, og bremsene er nærmest selvsagt utstyrt med ABS og EBD systemer som sørger for at bremseeffekten utnyttes maksimalt.

Pris & Konkurrenter

Toyota Corolla stasjonsvogn koster fra kr. 204.000,- med 1.4l 97hk motor. Vår testbil har en 1.6l motor som yter 110hk og koster fra kr. 228.000,-. Aktuelle konkurrenter til denne er:

  • Citroën Xsara stv. som med 1.6l motor på 110hk koster fra kr. 214.700,-.
  • Ford Focus stv. er også en konkurrent, og i 1.6l utgaven med 100hk koster bilen fra kr. 210.900,-.
  • VW Golf stv. med 1.6l motor som yter 105hk koster fra kr. 231.650,-.
  • Peugeot 307 SW som med 1.6l motor på 110hk koster fra kr. 240.400,-.

Toyota får pluss for markedes kanskje beste driftsikkerhet og pålitelighet samt garantier som er blant de aller beste. Gjentatte undersøkelser fra uavhengige bilorganisasjoner er med på å bekrefte det gode ryktet Toyota har fått når det gjelder driftssikkerhet. Dette gjør den nye Corollaen til et trygt bilkjøp. Toyota har dessuten et meget velsmurt forhandlernettverk over hele landet som bidrar til de høye salgstallene i Norge