Nøkkelinfo

Listepris 446 100 kr
Pris testbil 398 800 kr
Effekt 163 hk (120 kw) @ 3400 rpm
Dreiemoment 343 NM @ 1600 rpm
Slagvolum 2982 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 12.8 s.
Toppfart 170 km/t
Forbruk by 1.31 l/mil
Forbruk landevei 0.87 l/mil
Forbruk (blandet) 1.04 l/mil
Drivhjul 4x4
Girkasse automat
Antall gir 4
Drivstoff diesel
Lengde 4850 mm.
Bredde 1875 mm.
Høyde mm.
Vekt 1940 kg.
Seter 2
Antall airbags
Hodestøtter 2
ABS Ja
Garanti 3 år

Toyota Land Cruiser er en bil med historie og mange tilhengere. Siden den første Land Cruiseren ble produsert i 1951 er Land Cruiseren blitt viden kjent for sine terreng egenskaper. Biltesten.no har tatt med bilen ut på norske veier.

Toyota Landcruiser

Land Cruiser ble først introdusert på det norske markedet i 1980. Nye Land Cruiser er tilgjengelig i 3 utstyrsvarianter. I tillegg til den 3.0l diesel motoren som sitter i vår testbil er den tilgjengelig med en 4.0l V6 VVT-i bensin motor. Vi har testet Toyota Land Cruiser VX varebil med 3 liters diesel motor med automagir. Pris på testbilen var kr. 446.100,-.

Plass & Komfort

Norske avgifter tar livet av 5-seter utgaven, og som nok de fleste Land Cruisere som blir registrert i Norge var vår testbil var en varebil med et gitter bak de to forsetene. Gitteret førte til at man ikke hadde muligheten til å stille inn setene slik man ville (de må stå relativt rett opp i ryggen), men vi fant en god kjørestilling til tross for dette og setene er helt greie. Gitteret havner så langt frem fordi lasterommet må være av en viss størrelse for at bilen skal bli klassifisert som varebil og komme billig unna det norske avgiftssystemet. Førermiljøet i Land Cruiser er enkelt og funksjonelt - brytere og hendler er plassert logisk og innenfor rekkevidde. Øverst på midtkonsollen finner du et informasjonsvindu hvor du bla. kan se kompasskurs, klokke, utetemperatur, barometer og høydemåler. Rattet kan justeres både i høyde og lengderetningen. Instrumentene er store og lettleste. Land Cruiser fåes med opptill 8 seter, da med tre seterader (2+3+3). Interiøret i vår testbil var mer eller mindre slik vi kjenner det fra Toyota, og ga ikke det ekslusive inntrykket man kanskje ønsker seg i en bil til oppunder 800.000,- (5-dørs versjon), en titt i ekstrautstyrsbrosjyren viser riktignok at det kan gjøres mye bedre, men da koster det ekstra.

Motor & kjøreegenskaper

Land Cruiser er tilgjengelig med to forskjellige motoralternativer, en 2.0l D-4D common-rail dieselmotor som sitter i vår testbil og en 4.0l V6 VVT-i bensinmotor som yter 249hk. 3l dieselmotoren har common-rail og turbo. Motoren har en maksiomal effekt på 163 hk og et dreiemoment på hele 343 Nm i turtallsområdet 1600-3200 o/min. 0-100km/t går unna på 12,8 seuknder og topphastigheten er oppgitt til 170km/t. Dieselforbruket ved kombinert kjøring er oppgitt til 1,04l/mil. Det er kjøreegenskapene som er Toyota Land Cruisers sterke kort. Land Cruiser er god å kjøre i by og på landevei, men det er i utmark den skiller seg fra konkurrentene. Når andre luksuriøse firhjulstrekkere må gi opp karrer Land Cruiseren seg videre. Land Cruiser kan smykke seg med betegnelsen offroader. Land Cruiser kontinuerlig drift på alle fire hjul, og mulighet til lavere utveksling når veien blir virkelig krevende. Skulle du ha behov for å vade med din Land Cruiser er det greit å vite at den kan krysse vann på opp til 70cm dybde uten at du behøver noe ekstrautstyr. Land Cruiser kan ta seg opp stigninger på inntill 42 grader. Dersom man skal ned en bratt bakke med manuelt gir setter man bilen i et lavt gir for å bremse bilen - dette har ikke vært mulig med automatisk girkasse, noe Toyota har gjort noe med. Når du kjører ned bratte bakker har Land Cruiser nedstigningskontroll for deg som velger automatgir. Nedstigningskontrollen sørger for å holde konstant hastighet ved å bremse automatisk hvert enkelt hjul. Systemet virker også når bilen er i revers. Ved kjøring forover holder bilen en fart på 5-7km/t i revers på 3-5km/t. Bakkestartkontrollen hjelper deg til å starte i bakker selv på glatt underlag. 

Når det gjelder passiv sikkerhet er Land Cruiseren godt utstyrt, ABS, EBD, ventilerte skivebremser foran og bak, 2-trinns kollisjonsputer for fører og passasjer samt hode og sidekollisjonsputer er på plass. Velger du personbil er det trepunktsseler også i baksetene. Land Cruiser har ventilerte skivebremser på alle hjul og progrssiv bremsepedal som gir enda bedre bremsefølelse. Land Cruiser har eleketronisk styrt støtdempere, TEMS. Systemet tilpasser aktvit fjæringen etter kjøreforholdene når man trykker på en knapp. I svinger blir støtdemperne hardere på den ene siden mens de blir mykere på den andre siden, på den måten krenger bilen mindre og blir mer stabil. Land Cruiser har også VSC eller stabilitetskntroll som sørger for å hente inn igjen bilen om den f.eks. kommer ut av kontroll på et glatt parti i en sving. A-TRC eller Active traction control (antispinn) sørger for å unngå at du mister grep på glatte vinterveier.

Pris & konkurrenter

Prisen på vår testbil Land Cruiser VX er kr. 446.100,-, da har man ekstra utstyr som automatisk klimaanlegg, 17" lettmetallfelger, aktiv antispinn, stabilitetskontroll, nedstigingskontroll, cruisekontroll og alarm som standard. Pris på rimeligste utgave som varebil er kr. 398.800, da med manuelt gir. Rimeligste utgave med 5 seter koster kr. 632.700,-, og er da med 3.0l dieselmotoren som sitter i vår testbil og manuelt gir. Dersom terrengegenskapene er viktige faller biler som BMW X5 og Volvo XC90 bort fra listen, av konkurrenter som har terrengegenskapene på plass finner vi:

  • Mitsubishi Pajero, med 2.5 TDIC motor som yter 100hk / 240Nm koster denne fra kr. 538.800,-.
  • VW Touareg, med 2.5l TDI motor som yter 174hk / 400Nm koster denne fra kr. 693.100,- som personbil.
  • Land Rover Discovery, med 2.5l TD5 motor koster fra kr. 599.500,- og yter 138hk / 300Nm.
  • Nissan Patrol med 3l TDI motor som yter 158hk / 354Nm koster fra kr. 695.500,-.

Toyota Land Cruiser får pluss for terrengegenskaper / fremkommelighet, samtidig er Toyota kjent for å levere solide problemfrie biler.