Nøkkelinfo

Listepris 309 200 kr
Pris testbil 329 400 kr
Effekt 116 hk (85 kw) @ 4000 rpm
Dreiemoment 250 NM @ 1800 rpm
Slagvolum 1998 ccm.
Akselerasjon 0-100 km/t 12.1 s.
Toppfart 170 km/t
Forbruk by 0.98 l/mil
Forbruk landevei 0.61 l/mil
Forbruk (blandet) 0.71 l/mil
Drivhjul 4x4
Girkasse manuell
Antall gir 5
Drivstoff diesel
Kapasitet 57 l.
Lengde 4245 mm.
Bredde 1735 mm.
Høyde 57 mm.
Vekt 1485 kg.
Bagasjeromsstørrelse 520 l.
Seter 5
Antall airbags 57
Hodestøtter 4
ABS Ja
Garanti 3 år

RAV4 var Toyotas første SUV (Sports Utility Vehicle) på det norske markedet da den ble lansert i 1994. Siden lanseringen har bilen blitt forbedret en rekke ganger, og 2. generasjon som kom for et par år siden var en vesentlig forbedring. Nå er Rav 4 tilgjengelig med en D-4D common rail dieselmotor og vi har testet denne utgaven.

Toyota Rav4 D-4D

Vår testbil er altså en Rav4 5-dørs 4WD D-4D. Dieselmotoren yter 116hk og prisen på Rav4 med dieselmotor er den samme som for bensinutgaven, 309.200,-. Vår testbil har i tillegg aluminiumsfelger (4.400,-) og Eberspächer bilvarmesystem (15.800,-) noe som gjør at prisen på vår testbil ender på kr. 329.400,-.

Plass & Komfort

Vi sitter godt foran i Rav4, det er nok av innstillingsmuligheter til at vi finner en behagelig kjørestilling. Man sitter høyt og har god oversikt over trafikken. I og med at Rav4 er ca. like lang som en golf blir det begrenset med plass i baksetet. Baksetet er delt i to i midten og har mange justeringsmuligheter, både frem, tilbake og liggejustering. Men hvis det skal sitte 3 stk. i baksetet er det best for den som skal sitte i midten sin del at setene settes i like innstillinger. 3 voksne i baksetet blir riktignok i trangeste laget på langturer. Det er komfortabelt å kjøre RAV4’en. Fjæringen er myk og komfortabel på landeveiskjøring. Støynivået i kupeen er det heller ingenting å si på, men du hører motoren ved gasspådrag. 

Førermiljøet i RAV4'en er sportslig og tøft. Det er utstrakt bruk av plast i matt alluminiumsfinish på dashbordet og midtkonsollen, noe som gir et røft preg. Det er flust med lommer og rom hvor du kan legge fra deg ting, og to gode drikkeholdebegre i midtkonsollen foran. Radio/cd spiller med 4 høyttalere er standard i Rav4. Bagasjerommet er stort og rommer 520l. Hvis man justerer baksetene lengst mulig frem får man enda bedre plass, baksetene kan også taes ut, da får man et bagasjerom på hele 970l.

Motor & kjøreegenskaper

Dieselmotoren D-4D med common rail som sitter i vår testbil yter 116hk, og dreiemomentet er på 250Nm i turtallsområdet 1800-3000 o/min. Topphastigheten er oppgitt til 170km/t og 0-100km/t gjøres unna på 12,1 sekunder. Gjennomsnittlig drivstofforbruk er oppgitt til 0,71l/mil ved blandet kjøring. I fart legger du ikke spesielt merke til at det er en dieselmotor du har under panseret, men når du står stille levner motorduren liten tvil om dette. I denne klassen kan det være svært nyttig med en dieselmotor som har trekkkraft på lave turtall, slik at man kan trekke tilhengere, kjøre i terrenget o.l. En annen ting som taler til Rav4's fordel er at det ikke er så mange av konkurrentene som kan tilby dieselmotor. Rav4 har permantent drift på alle fire hjul (50/50 fordelt på for og bakhjul) og automatisk senterdifferinsialsperre (Viskose kobling). Viskosekoblingen fungerer slik at den overfører krefter til det eller de hjulene som har best feste på underlaget slik at man oppnår best mulig feste. 4WD systemet er av "light" typen og derav er bilen ingen terrengvogn, men man kommer seg frem dit man vil så lenge man holder seg unna terrengkjøring. 

Når det gjelder sikkerhet er ABS bremser med elektronisk bremsekraftfordeler (EBD) standard. Kollisjonsputer for fører og passasjersete, samt trepunktsseler både foran og bak hører også til standard utstyret. Forsetene har også Toyotas WIL system (Wiplash Injury Lessening) som er laget for å reduserer risikoen for wiplash ved kollisjon eller påkjørsel bakfra.

Pris & konkurrenter

Toyota Rav4 D-4D koster kr 309.200,-, det samme gjør utgaven med 150hk bensinmotor. Rimeligste utgave av Rav4 får du med 1.8l motor i 3-dørs utgave og med 2WD, da begynner prislappen på 265.000,-. Av konkurrenter til vår testutgave med dieselmotor og 4WD har vi:

  • Nissan X-Trial med 2.2l TDi motor som yter 114hk/270Nm koster fra kr. 332.500,-.
  • Honda CR-V er ikke tilgjengelig med dieselmotor, men med en 2.0l bensinmotor som yter 150hk koster denne fra kr. 333.431,-.
  • Land Rover Freelander med 2.0 TD4 motor som yter 112hk/260Nm koster fra kr. 339.000,-
  • Suzuki Grand Vitara med 2.0l dieselmotor som yter 109hk/250Nm koster fra kr. 304.900,-
  • Mitsubishi Outlander er ikke tilgjengelig med dieselmotor, men med en 2.0l bensinmotor som yter 136hk og 4WD koster denne fra kr. 299.900,-
  • Subaru Forester har også bare bensinmotorer i modellprogrammet. Med 2.0l motor som yter 125hk koster denne fra kr. 293.900,-.